Er du en af de personer, som giver den fuld gas og som arbejder 70-100 timer om ugen? Jeg kender det godt, jeg har selv været der. Desværre har jeg en dårlig nyhed til dig: Du er narkoman! Arbejdsnarkoman!
Du oplever det sikkert ikke som noget problem. Det er heller ikke sikkert, det ér noget problem! Det kan være du er alene, har ingen kæreste/kone, ingen børn, ingen familie eller venner, ingen andre interesser, intet behov for social samvær eller behov for fysisk aktivitet? I så fald, kan du blot fortsætte med din narkomani, for du har alligevel ikke andet at give dig til.
Kan du derimod forestille dig, at du gerne vil kunne være mere sammen med din familie, venner, dyrke mere sport, bruge mere tid på dine andre interesser e.l. så skal du på afvænning!
Jamen, så når jeg jo ikke alle de opgaver, som jeg skal!
Forkert! Det er nemlig hele humlen i afvænningen: Som arbejdsnarkoman udretter du sjældent mere end mennesker med normale arbejdsdage!
Jo, selvfølgelig gør jeg det! Jeg arbejder dobbelt så meget og laver dermed dobbelt så meget!
Desværre er det meget sjældent tilfældet. Her kommer forklaringen:
Som arbejdsnarkoman forsøger du typisk at løse problemerne ved at kaste en masse timer efter dem. Du forsøger, at kompensere for intellektuel dovenskab med rå arbejdskraft. Resultaterne er sjældent særlig smarte eller gode løsninger.
Problemet er, at hvis du ikke laver andet end at arbejde, så er du ikke i besiddelse af en sund dømmekraft. Dine værdier og beslutningsgrunde er ofte forskruet i voldsom grad. Det betyder, at du sjældent er i stand til at vurdere, hvornår det betaler sig, at gøre en ekstra indsats og ligeså vigtigt: Hvornår det IKKE betaler sig!
Det er fordi, jeg er perfektionist!
Garanteret! Og det kan også være fint i mange sammenhænge. Men perfektionister udsætter også ubevidst sig selv for store problemer – de har nemlig tilbøjelighed til at fokusere på fuldstændig ligegyldige detaljer i stedet for at se sig tilfreds og komme videre til næste opgave.
Ofte tager de sidste 10% langt mere tid end de første 90% Derfor bliver du nogle gange nødt til at se dig tilfreds med 90% og komme videre i dit liv.
Hvad skal jeg så gøre?
Du skal på afvænning! Skær ned på dine arbejdstimer og brug disse nye timer på at dyrke motion, være sammen med dine nære og søge ny inspiration f.eks. i spændende bøger, fordrag, blogindlæg e.l.
Du må samtidig øve dig i, at du ikke altid kan lave ting 100% perfekt. 80-90% er ofte rigeligt for at dine medarbejdere kan komme videre, dine kunder kan bruge produktet eller hvad nu du arbejder med.
Planlæg inden du går hjem, hvad du skal lave i morgen. På den måde sætter du allerede din underbevidsthed i gang med at finde smarte løsninger. Personligt oplever jeg, at løsningerne på mine problemer pludselig kommer frem, når jeg løber. Ud af det blå kan den avancerede problemstilling fra arbejdet virke ekstremt simpel og ligetil.
Det samme oplever jeg typisk, hvis jeg har en svær situation med en kunde, som jeg ikke rigtig ved, hvordan jeg skal takle. Det kan f.eks. være en mail, som jeg skal svare tilbage på. I den situation laver jeg typisk et hurtig svar på mailen, skriver frit fra leveren og gemmer den herefter som en kladde dvs. jeg sender ikke mailen. Når så jeg kommer hjem fra min løbetur om eftermiddagen, så ligger det optimale svar ofte ligetil – ganske enkelt fordi min underbevidsthed har hjulpet mig med problemstillingen.
Samme effekt kan du typisk opnå ved at få en nats søvn.
Work smarter, not harder!
Jeg håber dette har givet dig et rygstød i retningen af en afvænning. Har du ikke lidt af arbejdsnarkomani, men har du alligevel læst blogindlægget, håber jeg også det har givet lidt stof til eftertanke. Smid meget gerne en besked i kommentarerne.
Blogindlægget er inspireret af kapitlet ”Arbejdsnarkomani” fra bogen ReWork af Jason Fried og David Heinemeier Hansson. En bog som jeg kraftigt kan anbefale!
Er du arbejdsnarkoman? Kom på afvænning og nå langt mere!,
Hej Mogens
Rigtig godt indlæg – Tror selv godt jeg kan ryge i fælden med at arbejde for meget og dermed miste det store overblik. Dog er det noget jeg er blevet meget bedre til her på det sidste og især synes jeg ligesom dig at motion er et super godt værktøj.
Det kan også være farligt at have sin passion som sit arbejde 🙂
Tak for indlægget – +1 og RT her fra 🙂
Hej Nikolaj
Tak for din kommentar, +1 og retweet!
Jeg er glad for, at du hvert fald er opmærksom på problemene ved for meget overarbejde. Jeg har også stadig selv perioder, hvor arbejdstiden bliver lang, for blot igen og igen at finde ud af, at de umiddelbart svære og komplicerede problemstillinger typisk løses bedst ved simpelthen at koble fra og f.eks. løbe en tur eller få en god nat søvn.
Det kan virke lidt modsat. Altså at man skal holde mere fri for at nå mere. Men det er jo selve humlen i “work smarter, not harder” 🙂
Hej Mogens – fedt indlæg! Håber ikke min kæreste læser det 😉
Jeg har samme oplevelse med løbeture, det får mig virkelig til at se helt anderledes på situationen. Ofte finder den rigtige vinkel til en slagstekst eller et blogindlæg ved at tage en løbetur på en halv times tid.
P.S. Mener du ikke “Work smarter” ikke “Work marter” i sidste underoverskrift 😉
Hej Michael
Tak for din kommentar og for korrekturlæsningen 🙂 Slåfejlen er nu rettet.
Jeg vil nærmere sige, at du bør få din kæreste til at læse indlægget, så hun kan huske dig på pointerne, når du arbejder voldsomt over.
Et emne som jeg ikke berører så meget i blogindlægget er også, at arbejdet for flere af os simpelthen er vores interesse. Så vi vil ganske enkelt hellere arbejde end at se TV, spille håndbold, fiske etc., da selve arbejdet jo netop er vores passion. Det kan godt “sløre billedet” en smule.
Hej Mogens,
Super gode pointer. Jeg er helt enig i, at man ikke nødvendigvis får mere fra hånden, selvom man arbejder i mange timer.
Hjernen vil nemlig typisk begynde at blive sløv, og så falder man hurtigt i overspringshandlinger-fælden, der kan være svær at komme op af.
Derfor er det vigtigt, at give sig selv plads og tage nogle pauser i løbet af dagen. Hvis muligheden byder sig, kan det være en god investering med en 15 minutters powernap midt på dagen, så hjernen bliver mentalt frisk.
Tak for din kommentar Casper.
Jeg har ikke selv erfaringer med power nap, men princippet bag er jo godt.
Jeg gør selv det, at jeg sørger at komme udenfor midt på dagen, hvis jeg har sidder foran computeren hele formiddagen. På den måde får hjernen ilt, hvilket ofte gør mit arbejde om eftermiddagen lettere og mere overskueligt.
Så sandt! Jeg har selv været alvorligt hooked på hele tesen med at flere timer måtte medføre mere fra hånden. For mig blev det skiftet til den anden side af jorden og den deri indbyggede tidsforskel, der gjorde forskellen. I dag når jeg det samme på omkring 60-70% af den tid, jeg brugte i Danmark. For mig var det nødvendigt med miljøskiftet – jeg havde ikke rygrad nok til at gøre det i de omgivelser, hvor jeg havde udviklet mit misbrug.
Hej Thomas
Tak for din kommentar.
Du er jo et fremragende eksempel på en tidligere misbruger, som har formået at bryde vanen!
Jeg kunne godt tænke mig at vide, om I flyttede fordi I havde indset at arbejdstiden skulle ned, eller om I flyttede af andre grunde og så fik denne indsigt om arbejdstiden som bonus efter I var flyttet? Altså, havde I en plan inden flytningen om, at I nu skulle arbejde mindre? Eller var planen blot at komme til et varmere klima, bedre skatteforhold osv.?
Interessant blogindlæg og emne, Mogens.
Personligt har jeg altid været ret striks med min arbejdsuge. Forstået på den måde, at den ikke overskrider 37 timer, medmindre, det er yderst nødvendigt.
Men så alligevel har jeg, som Nikolaj er inde på, mit arbejde (webdesign og webudvikling) som min passion, så dagen slutter ikke kl 16.30.
Sjovt som næsten alle nævne løbeture, men ikke desto mindre, så oplever jeg det også selv ret så tit. Det behøver dog ikke nødvendigvis at være en løbetur, men de gode ideer og løsningerne på mange problemer, kommer bare ofte på de mest mærkværdige situationer.
Tak for din kommentar Michael.
Jeg tror, at løbeturene er så populære i denne sammenhæng, fordi det nærmest kan fremtvinge kreative løsninger. Hvis jeg har en problemstilling eller opgave, som jeg har svært ved at knække, så ved jeg med stor sandsynlighed at løsningen vil “dumpe ned”, hvis jeg løber en god lang tur. Hvordan og hvorfor det sker, er der nok nogle psykologer, som kan svare på 🙂
Apopros psykologi og menneskelig adfærd, så kan Neuro Web Design og 100 Things Every Designer Needs to Know About People anbefales.
Det er ganske slående, men vi styres som mennesker hovedsageligt af vores underbevidsthed.
Super. Tak for boganbefalingerne.
Dem vil jeg få kigget på snarest muligt.
Det var det hele! Vi var trætte af den danske mentalitet, det ekstremt lave serviceniveau, vejret, priserne og alt det der. Og samtidig ønskede vi at effektivisere og skære ned på vores arbejdstid. Vi opnåede det hele på én gang med ét sted. Så det var bulls eye for os. Og nu har vi købt et hus her, så mon ikke vi bliver?
Tak for en venlig og konstruktiv reminder. Som du også selv skriver i din kommentar, synes jeg det er svært at tage de nødvendige skridt når man har det sjovt med ens arbejde.
Det sidste års tid har jeg brugt rigtig meget af min arbejds/fritid på personlig og faglig udvikling. Jeg sammenligner det med som når nogen læser Se og Hør, bilmagasiner, fodboldnyheder, romaner eller til et nyt sprog.
Om det er en forvringelse af virkeligheden ved jeg så ikke.
Tak for din kommentar Lars.
Jeg tror en meget vigtig forskel ligger i, om du betragter det som arbejde eller ej. F.eks. bruger jeg også en masse tid om aftenen på at læse blogindlæg, artikler, se faglige videoer mm., men jeg betragter det ikke som arbejde. Jeg slapper fuldstændig af, det haster ikke og jeg kan til enhver tid stoppe det, hvis noget vigtigere kommer i vejen. Lidt anderledes er det jo med deciderede arbejdsopgaver, hvor der typisk er nogle deadlines eller mål, som skal nås.
Hej Mogens.
Tak for et rigtig godt indlæg.
Mange mennesker vil kunne skære 25 – 30% af deres arbejdstimer ved at:
1) være mere effektive
2) lære at prioritere opgaver
3) turde sige fra
4) droppe ligegyldige møder / ineffektiv mødekultur
5) arbejde med deres eget sind / mentalitet for at opbygge overskud i hverdagen
6) lære at holde fri
Og, det er vel og mærke skrevet på en lørdag, hvor jeg arbejder med at korrekturlæse min bog (www.ehandel.dk) 🙂
Hej Benjamin
Mange tak for din kommentar og de 6 gode råd.
Gad vide hvor mange arbejdsgivere og underledere, der virkelig har fokus på disse områder? Jeg tror, der kan hentes ufattelig meget spildtid rundt omkring i virksomhederne, hvis en kultur bl.a. med fokus på disse punkter blev implementeret.
Uhh jeg kan se mig selv lidt for meget i dette indlæg. Du rammer meget plet med mange af dine punkter må jeg sige. Jeg har også altid undskyldt mig med at være perfektionist.
I kombination med at mit erhverv er min hobby er det så nemt at falde i og bruge næsten alt sin vågne tid på det.
Jeg har lavet forskellige tiltag de sidste 2 år for at aflaste mig selv lidt mere og komme ud af de 80+ timer. (Jeg var nok den sidste til at indse at det var et problem med alt det arbejde)
Tror jeg er kommet ned på noget der ligner 40 timer nu og fået fyldt hverdagen ud med en masse andre spændende ting, incl motion.
Har også haft rigtig dumme sovevaner tidligere – kunne tit finde på at arbejde frem til 6 om morgnen og så bare sove tilsvarende op af dagen. Det er rigtig dumt hvis man gør det over længere tid og ret usundt for både krop og sjæl.
Over det sidste års tid har jeg fået lavet mig nogen gode vaner med at komme i seng på samme tid og op på samme tid.
De ting sammen – færre arbejdstimer, mere motion, fast soverytme har ikke bare forbedret min arbejdsindsats i firmaet og forøget min indtægt, men også gjort mig til et livsgladere menneske.
Hvis jeg kigger tilbage på en af de ting jeg har ændret og som har haft stor betydning for mig, er det bla. at få en sund afstand til mine mails. Jeg har tidligere nappet mails en efter en som de kom ind (og derved afbrød det egentlige arbejde jeg var i gang med), hvor jeg nu i stedet tager dem i 2-3 bunker om dagen.
For satan da en forskel det gør – og jeg har ikke oplevet nogen utilfredse kunder/brugere på den konto.
Hej Claus
Tak for din kommentar og spændende historie.
Dejligt at høre du er kommet videre, forbedret din arbejdsindsats og samtidig blevet et livsgladere menneske.
Jeg kan kun give dig ret mht. mails. Det kan virkelig være en effektivitetsdræber, hvis ikke man håndterer det ordentligt.
Super god artikel! Det er en artikel alle iværksættere burde læse – den giver stof til eftertanke..
Godt indspark.
De elementer du nævner er noget de fleste selvstændige er kendt med.
Den lange arbejdstid opstår fordi kunder sættes i centrum, og når de henvender sig skal deres opgaver løses og helst i samme øjeblik mailen når indbakken.
Kunder kan godt forstå de må vente på at få udført et stykke arbejde, det gælder om at beskrive det klart og tydeligt når der indgås aftaler etc. ( Ved godt det ikke altid er let, har selv været i denne situation mange gange, og givet den op til de 80+ pr. uge). Meget af arbejdstiden bliver derfor ustruktureret, når der samles op og startes på opgaver på tværs af arbejdsopgaver.
E-mail opfatter jeg personligt som den største sten i skoen, hvis man prøver at tilrettelægge sit arbejde, og ikke automatisk tjekker mail når en ny dumper ind i indbakken, er der vundet meget tid og det giver mindre stress.