Her er værktøjskassen med mine 15 bedste konverteringsværktøjer

Jeg elsker når andre deler deres værktøjskasse. Jeg tror mange har det på samme måde. Derfor åbner jeg i dag op for min værktøjskasse, som forhåbentlig kan hjælpe dig videre med konverteringsoptimering.

1) Google Analytics -> Website statistik
Vi kommer ikke uden om Google Analytics, som er fantastisk til at opsamle informationer om de besøgende på dit website.

2) Clicktale -> Videoer af besøgende
Clicktale optager videoer af dine besøgende, så du kan se, hvad de trykker på, hvad de skriver osv. Det der virkelig gør Clicktale sejt er segmenteringsmulighederne, så du f.eks. kan vælge kun at se videoer af de besøgende, der har været på din adresseside i checkout, men ikke nåede til din kvitteringside – DET er interessant!

Et billigt alternativ er Mouse flow.

3) Crazy Egg -> Heatmaps og Clickmaps
Crazy Egg viser, hvor dine besøgende klikker og hvor deres mus kører vha. click- og heatmaps. En lækker detalje er, at du kan segmentere på bl.a. trafikkilder og søgeord.

4) Survey Monkey -> Spørgeskema
Survey Monkey er et fremragende værktøj til at oprette spørgeskemaer og indsamle besvarelser. Derudover giver det rigtig god statistik og mulighed for at se besvarelserne i realtid.

5) D60 -> Collaborative filtering
Danske D60 har lavet et fantastisk værktøj collaborative filtering, Raptor Smart Advisor, som kort sagt går ud på, at målrette produkterne i din webshop til den enkelte kunde på baggrund af andre lignende kunders adfærd.

Et godt collaborative filtering alternativ er Avail.

6) WebPageTest -> Hastighedstest
WebPageTest er et speed test værktøj, som viser hvor lang tid det tager at åbne de enkelte elementer på dit website. Ofte meget skræmmende information, men bestemt også brugbart.

Alternativer er PageSpeed Online og YSlow.

7) JotForm -> Opbyg formularer
JotForm er et fantastisk værktøj til at opbygge formularer – både hvis du blot skal lave en hurtig kontaktformular, og hvis du vil lave avancerede formularer med betaling, billedupload, if-betingelser,  integrationer osv.

8 ) Visual Website Optimizer -> Splittest
Visual Website Optimizer er en fremragende værktøj til at opsætte splittests, som ofte kan hæve din konverteringsrate markant.

Alternativer er Optimizly og Google Website Optimizer.

9) Balsamiq -> Mockups
Når du skal lave mockups af din nye landingsside, website, mobil site e.l. så er Balsamiq helt forrygende. Det kræver ingen grafiske egenskaber og er let at gå til.

Til at lave mockups kan også bruges Axure eller naturligvis Adobe Photoshop, som kan ufattelig meget, men som også er dyrt og har en stejl indlæringskurve.

10) PSD To Any -> Lynhurtig HTML
Personligt arbejder jeg en del i Photoshop, hvis jeg skal lave detaljerede mockups, da jeg er gammel mediegrafiker. Når jeg lynhurtigt skal have vekslet en Photoshop PSD fil til noget valid HTML, så er PSD to Any fantastisk.

Danske HTML24 er et fint alternativ.

11) Zopim -> Live chat
Zopim er et billigt og godt live-chat værktøj. Det kan bl.a. opsætte automatiske triggers, hvor chat-vinduet popper op, hvis den besøgende gør noget bestemt f.eks. er på en produktside i mere end 1 minut.

LiveZilla kan være et fint alternativ.

12) Brugertest -> Usability
Brugertests er mit absolutte favoritværktøj, da det altid giver ufattelig værdifuld information om, hvad der ikke fungerer på et website. Vil du lære at lave rigtige brugertests, så overvej at komme med på min brugertest workshop.

Du kan også starte ud med brugertestens take-away løsning Brugertest.nu, som også kan give meget værdifulde informationer.

Brugertester du selv, så benyt evt. Camtasia eller SilverBackApp (kun til Mac) til at optage brugertestene.

13) Konkurrentanalyse -> Hent inspiration
Et ofte overset tip er, at lure på konkurrenternes websites. Når du er i gang med at brugerteste, så få dem også ind på de bedste af dine konkurrenters websites. På den måde finder du ud af, hvad der virker bedst hos dine konkurrenter, og så kan du jo altid lade dig inspirere 🙂 Husk også at se på store udenlandske konkurrenter.

14) Netværk -> Værdifuld feedback
Har du fået lavet et nyt design, eller måske blot fået en god ide, så brug dit netværk til at få feedback. Er du selv en hjælpsom person, som ofte hjælper folk i dit netværk, så vil personerne i dit netværk sikkert også hjælpe dig.

15) Michael Aagaards 4 optimeringsprincipper -> Landingssideoptimering
Brug Michael Aagaards 4 optimeringsprincipper, hvis du har en landingsside, som du skal have til at spille bas. Så er du hvert fald godt i gang.


Din tur

Det var et hurtigt indblik i mine favoritværktøjer til konverteringsoptimering. Smid endelig en kommentar, hvis du kunne bruge det til noget, eller hvis du kender andre gode værktøjer til konverteringsoptimering.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Her er værktøjskassen med mine 15 bedste konverteringsværktøjer, 10.0 out of 10 based on 1 rating

Kunne du lide mit blogindlæg?

Så vil jeg blive rigtig glad, hvis du gider dele det.

På forhånd tak!

Om Mogens

Jeg er specialist i konverteringsoptimering og arbejder som e-handelskonsulent i mit eget firma KVO. Du kan finde mig på de sociale medier Twitter, Google+, LinkedIn og Facebook. Du er altid velkommen til at kontakte mig på e-mail: mm@mogens-moeller.dk eller mobil 27 49 07 54.
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

13 kommentarer til Her er værktøjskassen med mine 15 bedste konverteringsværktøjer

  1. Brian Brandt siger:

    Super liste. Det er altid spændende at se hvad andre bruger af værktøjer.

    Jeg har et par gange brugt Fiverr.com, hvis jeg lige hurtigt skal have testet et landing page layout i en brugertest eller noget.

    • Hej Brian

      Mange tak.

      Ja, jeg husker at du selv har delt en lignende værktøjsliste engang. Det er altid sjovt at se.

      Jeg har faktisk også brugt Fiverr.com et par gange. Utroligt hvad man kan købe sig til for så få penge. Nogle gange sidder jeg blot og kigger udbudene igennem for sjov skyld. Det er lidt ligesom at gå igennem en 10’er butik – blot er produktsortimentet langt federe her (og en lille smule dyrere).

  2. Lars Bachmann siger:

    Rigtig fed liste med værktøjer. Der var endda et par stykker jeg ikke kendte, men det er jo det der er det fede ved denne slags lister. 🙂

    • Mogens Møller siger:

      Mange tak Lars. Dejligt der også var et par nye værktøjer for dig på listen.

      Vi ses på torsdag 🙂

  3. Rigtig lækker liste Mogens, der var nogle stykker som jeg ikke kendte som lige skal tjekkes ud.
    Kom gerne med flere af den slags indlæg 🙂

    • Mogens Møller siger:

      Mange tak Rasmus. Jeg skal nok sørge for, at holde den opdateret eller måske komme med en version 2, hvis der bliver skiftet væsentligt ud i værktøjerne

  4. Flemming siger:

    Super fin oversigt, der var ikke meget jeg kendte til. Har du en ide til et værktøj til backlinks. Jeg har før brugt http://tools.op.dk/inlink-check.php med stor glæde, men den fungerer ikke mere

  5. Thomas Rode siger:

    Fedt, tak for deling.

    Kendte ikke d60 – det vil jeg dykke nærmere ind i. Er min opfattelse at sådanne systemer hurtigt bliver tunge at køre, så er spændt på hvad de kan. 🙂

    Som alternativ til Zopim kan jeg personligt anbefale SnapEngage.

    -Thomas

  6. Super liste! Der var også flere som jeg ikke kendte.

    Jeg bruger selv Optimizely, hvilke jeg er super tilfreds med 🙂

  7. Jesper Schneider siger:

    Lige den del med Clicktale og Segmenteringsmuligheder, kunne jeg rigtig godt bruge noget mere info på. Hvordan gør man det?

  8. Mogens Møller siger:

    Hej Jesper

    Der er en rigtig lækker søgefunktion i ClickTale, hvor du let kan lave denne segmentering. Det fungerer rigtig godt.

  9. Mark Thorsen siger:

    Vi skal i gang med et større konverteringsoptimerings projekt, til hvilke denne liste har vist sig nyttig – tak for det 🙂

    BTW: Linket til Michael Aagaards 4 optimeringsprincipper virker ikke

    All best

  10. Tak for en god oversigt! Det er altid fedt at høre andres anbefalinge. Særligt værktøjer om usability er noget jeg arbejder med for tiden, så det var super 🙂
    Mvh

Skriv et svar til Mogens Møller Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *