Splittest: Kan Trustpilot give mere salg?

Nu skal Trustpilot testes af

For nogle uger siden blev jeg hyret af webshopejeren, Ulrik Lauritsen, fra Ikast Etiket A/S til at brugerteste deres webshop, give mine inputs til konverteringsoptimering og hjælpe dem godt i gang med splittests.

Som så mange andre webshopejere har Ulrik længe overvejet, om de kan hæve konverteringsraten på www.ikastetiket.dk ved at vise deres Trustpilot badge.

Revolverjournalistik i DR 1

Trustpilot var så ”heldige”, at blive udsat for DR 1’s licensbetalte revolverjournalistik for nogle måneder siden, da de deltog i programmet KONTANT.

Efter dette program har jeg faktisk oplevet flere brugertests, hvor testpersonerne udtaler sig decideret negativt om Trustpilot, når de har set et Trustpilot badge på en webshop. Når jeg spurgte ind, fortalte de, at de forbinder Trustpilot med snyd og fusk pga. deltagelse i KONTANT, hvilket også gav et mere negativt syn på den enkelte webshop.

Trustpilot var friske på en splittest

Med disse observationer fra brugertests i baghovedet synes jeg også det kunne være interessant at splitteste værdien af Trustpilot.

Ulrik kontaktede Trustpilot og spurgte om det var ok, at vi brugte Trustpilot i en splittest, selvom vi ikke var betalende kunde. Det var kontaktpersonen fra Trustpilot med på.

Selve splittesten

Jeg fandt to anmeldelser fra ikastetiket.dk’s Trustpilot profil og lavede et lille stykke grafik, som bliver vist under menuen i venstre kolonne på alle sider. Der er ikke noget link på grafikken.

Version A

Version B

Din tur!

Tror du Trustpilot gør en forskel for salget? Hvis ja, hvilken version tror du konverterer bedst, og hvor stor er forskellen i procent?

Kom med dit bud. Jeg offentliggør resultatet på onsdag d. 19. december.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 7.4/10 (7 votes cast)
Splittest: Kan Trustpilot give mere salg?, 7.4 out of 10 based on 7 ratings

Kunne du lide mit blogindlæg?

Så vil jeg blive rigtig glad, hvis du gider dele det.

På forhånd tak!

Om Mogens

Jeg er specialist i konverteringsoptimering og arbejder som e-handelskonsulent i mit eget firma KVO. Du kan finde mig på de sociale medier Twitter, Google+, LinkedIn og Facebook. Du er altid velkommen til at kontakte mig på e-mail: mm@mogens-moeller.dk eller mobil 27 49 07 54.
Dette indlæg blev udgivet i brugertest, konverteringsoptimering, splittest, Trustpilot, webshop. Bogmærk permalinket.

43 kommentarer til Splittest: Kan Trustpilot give mere salg?

  1. Kristian Hansen siger:

    Rigtig spændende test.

    Jeg tror kontant programmet har en betydning. Jeg tror version a uden trustpilot konverterer 14% bedre end version b med trustpilot.

  2. Stine Lauridsen siger:

    Jeg vil ikke tro det gør nogen forskel på salget. Så mit bud er: status quo

  3. Rene Bygballe siger:

    Jeg gættede godt nok forkert sidste gang du foretog en test (Facebook FANS). Men prøver at byde ind med mit bud igen. Jeg er overbevist om at det har en positiv effekt på konverteringen. Jeg har endnu ikke kørt en splittest på dette endnu på vores egen websghop http://www.jef.dk – online salg af sportspræmier, men væksten i vores online salg tror jeg, blandt andet skyldes vores aktive brug af brugeranmeldelser (via Trustpilot). Der skal da også lyde et tillykke til Trustpilot for det flotte beløb, som de netop har modtaget i venturekapital med henblik på fortsat udvikling af den gode forretning og produkt.
    Jeg glæder mig til at høre resultatet af denne test.

    God weekend

    /René
    Online salg og marketing
    Jydsk Emblem Fabrik A/S

  4. Mit bud er, at Trustpilot ikke gør nogen forskel for denne kunde. Det er lidt ligesom med e-mærket: Der er så mange, der har det, at det ikke længere betyder noget i sig selv.

    Jeg ‘tror’ at TrustPilot primært kan gøre en forskel i de lidt mere skumle brancher, hvor man ved, at der kan være problemer, fx. IT-udstyr (med mange konkurser og brodne kar), ure mv. (med mange fake-produkter) osv.

    Ikast Etiket kommer ikke til at mærke en forskel…

  5. Jeg tror man overvurderer effekten af kritikken. Den “almindelige” bruger vil blot se et positiv element med en anbefaling af shoppen. Det er jeg ret sikker på, vil give en pæn effekt. Det er ret synligt, og de 4 stjerner (modsat 5) giver troværdighed.

    Jeg tror på +15% til variant B.

  6. Kent Medom siger:

    Jeg tror at trustpilot har en positiv effekt på trods af udsendelsen på DR. Med mindre selvfølgelig at der er overvejende dårlige anmeldelser.

  7. John D siger:

    Jeg kan kun sige at min egen mening er, at hvis jeg selv skal handle på en webshop, så gider jeg slet ikke tjekke Trustpilot, og giver det ingen betydning, for der forgår stadig en del snyd med kommentarer. – så stram op Trustpilot, og lav et system som gør at man absolut kun kan komme med kommentar hvis der er gjort en handel på sitet, og ikke lade det være op til den enkelte shop selv at bestemme.

  8. Jacob Becker siger:

    Jeg tror, at den brede befolkning stadigvæk opfatter Trustpilot som et troværdigt medie. Som det nævnes, så tror jeg ikke for denne shop, at det har nogen større effekt. Trustpilot er mere relevant i shops, hvor man måske kan have tvivl om varens eller shoppens troværdighed.

  9. Jimmy Mortensen siger:

    Jeg tror det er hip som hap. Jeg har lige sat en test op på emærket (stort logo i header), og efter 140 ordrer ser det ud til at e-mærket skader konverteringen med 5,5 %

  10. Jeg tror ikke på den store forandring.
    Mine egne split-test har i hvert ikke vist nogen markant forskel..
    Jeg tror at hvis man skal bruge trustpilot eller lign., skal det være på siden hvor man taster sine kontaktoplysninger ind, for at skabe ekstra trykhed.

    Det bliver spændene at se resultatet :O)

    • Mogens Møller siger:

      Hej Rune

      Blot for at præcisere: Trustpilot blev også vist på siden med kontaktoplysninger.

  11. Hvordan kører du testen Mogens? Simultant med version A/B ?

    Det bliver spændende at se resultatet, men jeg hælder til et enten Ligestillende resultat eller let nedadgående. Måske max -5-10%

    Du skriver på Amino at det er en forholdsvis ukendt shop, men på TP kan jeg umiddelbart se at de har ratings fra helt tilbage i 2010.

    Jeg troede faktisk du mente, at det var en ny shop 🙂 – Men anyways. Fin test og tak for at du deler resultatet.

    • Mogens Møller siger:

      Hej Steffen

      Ja, jeg kører en rigtig A/B splittest.

      Det er rigtigt, jeg skriver på Amino, at det er en forholdsvis ukendt shop. Og med det mener jeg ukendt og ikke ny 😉

  12. Henrik siger:

    Hej

    Jeg tror, at effekten er meget lille – er enig med andre i, at i den her branche er “behovet” for emærke og Trustpilot knap så stor som i andre brancher – men tror dog på en lille effekt med Trustpilot på + 5%

  13. Jeg tror at Trustpilot stadigvæk giver mere salg end uden. Jeg er ikke sikker på at så stor del af befolkningen følger Kontanten i DR eller husker efter nogle uger hvad Kontanten handlede om.

  14. Joakim Ditlev siger:

    Godt initiativ, Mogens. Det bliver spændende at se resultaterne, og jeg er frisk på et gæt.

    Jeg skal skynde mig at sige, at jeg arbejder for Trustpilot og har interviewet en del virksomheder, som har anvendt Trustbox’en i deres online shop. Blandt dem der måler effekten, ser de oftest de største stigninger i konverteringsraten, når de placerer kundeudtalelser ved check-out. Har du social proof kan det være med til at eliminere den sidste tvivl, inden kunden indtaster kreditkort-oplysninger.

    I dit eksempel har du placeret Trustbox’en i venstre side og den er placeret på samme måde hele vejen under check-out og er ikke bemærkelsesværdig i det endelige beslutningsøjeblik. Derudover er butikken ikke 100% B2C-orienteret, hvor Trustpilot typisk har størst effekt. Så mit bud er en marginal positiv effekt på max 3%.

    Til inspiration har vi samlet best practices på placering af Trustbox.

    @John – Trustpilot er en åben platform, hvor alle kan oprette en profil og skrive anmeldelser. Vi stiller dog krav om, at anmeldelsen skal vedrøre en købsoplevelse, så derfor er du velkommen til at rapportere en anmeldelse, hvor du er i tvivl om den er skrevet af en kunde. Så undersøger en supporter sagen. Det’ i øvrigt helt gratis.

    Mvh
    Joakim Ditlev
    Trustpilot

  15. Hej Mogens – spændende test.

    Jeg har selv kørt nogle Trustpilot-tests på forskellige sites, og det har givet et mærkbart løft in antal konverteringer/salg. Det har dog drejet sig om shops, med “Perfekt” TP-score. Jeg har en tese om, at scoren skal være helt i top, for at det giver et positivt udfald. Samtidig har jeg i mine tests placeret TP-boksen endnu mere centralt.

    Jeg gætter på at TP har givet et løft på 5% i antal gennemførte ordrer.

    – Michael

    • Mogens Møller siger:

      Hej Michael

      Tak for dine insights.

      Meget interessant med dine Trustpilot tests, som viser positive resultater. Bobby, som også har kommenteret, har lavet tre Trustpilot splittests med negative resultater. Så det ser ikke ud til, at vi bliver arbejdsløse lige med det samme – always be testing 🙂

      Som flere her i kommentarerne nævner, betyder branche, målgruppe og placering helt sikkert også meget. Muligvis også selve TP scoren.

      Mit eget bud da jeg lavede testen var meget lig dit. Jeg skød på 5-8% forbedring.

  16. Jeg tror at det er meget forskelligt fra butik til butik. Jeg tror helt sikkert det kommer meget an på hvad der står i de anmeldelser på Trustpilot. Lad os sige at butikken har fået 5 gode anmeldelser i træk og så kommer der en utilfreds kunde der giver butikken 1 stjerne og skriver en meget dårlig anmeldelse fordi at den vare som kunden ville købe var udsolgt. Ofte skal der ikke mere til at udløse en dårlig anmeldelse. I værste fald kunne det også være en falsk anmeldelse som ikke bare lige til er til at slippe af med igen på Trustpilot. Det ville rent psykologisk helt sikkert få mange kunder til at vælge en anden butik der tilbød de samme vare. Jeg tror ikke engang at folk ville tage sig tid til at læse den dårlige anmeldelse. De vil bare se at butikken havde fået en stjerne og derfor ønsker de ikke at handle der. Prøv selv at tænke over hvad du selv ville gøre? Butik A sælger sokker online og har fået 5 gode anmeldelser. Butik B sælger nøjagtigt de samme sokker online og har også fået 5 gode anmeldelser. Men de har også lige fået den 6 anmeldelse. Og den er dårlig og har kun fået 1 stjerne. Kunde beklager sig over at man kun kan købe sorte sokker selv om det er det butikken reklamer med. Hvilken af de 2 butikker tror du selv du ville handle i? Jeg ville selv handle i butik A – Igen på grund af det psykologiske aspekt ved at se at butik B har kun har fået en stjerne. Selv om det er en uberettigede dårlig anmeldelse.

  17. J.Deleuran siger:

    Er testen kørt lige i røven på DR’s udsendelse kan der være en mindre negativ effekt.
    Efter 14 dage har de fleste glemt den negative omtale, og en mindre positiv effekt vil igen være synlig. Men effekten er betinget af anmeldelsernes relevans for det nye køb. Alting er desværre ikke sort/hvidt, og testen kan kun være gyldig hvis der er 1.000+ handler at måle på, og det er nok ikke tilfældet med en etiket-webshop…..

    • Mogens siger:

      Hej J.Deleuran

      Testen kørte ikke umiddelbart efter Kontant programmet. Jeg vil tro vi startede testen 3-4 uger efter programmet blev vist.

      Jeg ved ikke, hvorfor du mener, testen kun kan være gyldig, hvis der er 1.000+ handler? Det afhænger jo af, hvor stor forskel der er i konverteringen på de forskellige versioner.

  18. Kenn Aaberg siger:

    Hej Mogens

    Jeg tror at segmentet har indflydelse på værdien af TP.
    Jo højre segmentet er jo vigtigere er tilliden – Og omvendt.

    Jeg gætter på at TP har givet et løft på 9%

    – Kenn

  19. Thomas Skall siger:

    Egene test på sites med TP-score på “Perfekt – 9.7” har været positive. Så TP-score har stor betydning for hvordan udfaldet er. Hvis man ikke har en “Perfekt” score tror jeg ikke boksen har meget effekt.

    En anden problematik er hvis men selv laver TP grafikken og eks. ikke linker videre til TP, så har det for mig personligt en negativ effekt (ser tit “snyd” med stjerner og score på denne måde)

  20. @Thomas – Der har jeg pudsigt nok set andre resultater på en webshop der sælger tøj. Her blev konverteringen højere med egen lavet grafik og uden link til TP

    Men brancher, kundegruppe, og produkter har jo meget at sige på resultatets outcome.

  21. Hej Mogens,

    Jeg lavede nogle tilsvarende tests for nyligt (omkring samme tidspunkt hvor TrustPilot var i kontant). Jeg testede 3 forskellige måder at implementere Trustpilot på, for at krydstjekke resultatet.

    Mine erfaringer viser Trustpilot’s box (den samme som du har implementeret i venstresiden) sender kunderne væk fra webshoppen. Forbrugerens holdning til TrustPilot som “tillidsmærkat” spiller selvfølgelig også en stor rolle. Jeg tror TrustPilots evne til at skabe tillid hos forbrugeren har lidt under indslaget i kontant.

    Derfor vil jeg argumentere for at webshoppen vil opleve en forværring af konverteringsraten. I worst case scenario på mere end 20%.

    Ved den bedste implementering (af de 3 jeg testede) oplevede jeg en mindre nedgang i konverteringsraten. I bedste fald tror jeg derfor, at testen vil give status quo på konverteringen.

    På trods af disse tests mener jeg stadig at Trustpilot kan skabe værdi. Det afhænger af branche og målgruppe.

    Målgruppen er selvfølgelig meget forskellig fra webshop til webshop og det gør det svært, at generalisere omkring brugen af TrustPilot.

    Det er helt perfekt, at du laver testen – jo flere gange vi tester effekten, desto større sandsynlighed har vi for at komme med kvalificerede bud på hvad udfaldet bliver. Derudover får vi mere indsigt i hvordan det skal implementeres.

    Ser frem til at se hvad dine tests viser.

    • Mogens Møller siger:

      Hej Bobby

      Mange tak for dine insights.

      Fedt du også har lavet Trustpilot splittests og interessant, at de alle har givet negative resultater.

      Jeg er helt enig i, at man ikke kan generalisere, da effekten helt sikkert afhænger meget af målgruppen, branchen og webshoppens troværdighed i øvrigt.

      Blot for lige at præcisere: Boksen i denne splittest linkede ikke til Trustpilot og sendte dermed ikke folk væk fra webshoppen.

  22. Thomas Skall siger:

    @Steffen. Det er også kun min egen holdning at jeg ikke bryder mig om det 🙂 Det er ikke noget jeg har testet. Har selv kun testet med TP egene bokse af forskellige typer.

  23. Hej Mogens,

    Det lyder som en rigtig spændende og brugbar test. Jeg glæder mig rigtig meget til at høre resultatet, da min partner og jeg har overvejet at gøre brug af Trustpilot på vores webshop http://www.styleguy.dk, men vi er meget tvivlende omkring, om det kan betale sig.

    Venlig Hilsen
    Martin Dyrhøj

  24. Olav Møller siger:

    Mogens m.fl.
    Lige et hurtigt bud. Jeg tror det kan komme an på hvordan det præsenteres og hvor sitet ligger på Trustpilot. Hvis det antages at sitet har + 9.0 i score, tænker jeg det generelt har en positiv effekt. Jeg må nok sige jeg glæder mig til at høre resultatet og selv teste mit site igennem. VH Olav Møller

  25. Jacob Holm siger:

    Jeg tror at Trustpilot gør en forskel – Version B er bedst

  26. Kim Vinberg siger:

    Jeg tror på at versionen med trustpilot (efter DR’s håndtering af TP) konverterer bedre end den version uden.

  27. PS: MOGENS.. Ud med den, så du ikke sidder bagefter og er hellig 😉 – Hvad siger din mavefornemmelse dig at udfaldet bliver ?

    (Der er naturligvis ingen der hænger dig op på det – Split tests er og bliver fantastiske “aha-oplevelser” – Det er derfor de er der)

  28. Steen Svalø siger:

    Jeg tror der er 28% mindre konvertering på den side med trustpilot. Dels pga. af kontant, dels tror jeg kunder er trætte af butikker der “over” roser sig selv.
    Mvh Steen

  29. Mogens Møller siger:

    Hej Steffen

    Der vil ikke være meget sjov ved gættekonkurrencen, hvis jeg røber resultatet 🙂

    Min mavefornemmelse da jeg lavede splittesten var, at det ville give en lille forbedring. Måske 5-8% højere konvertering med Trustpilot.

  30. jesper siger:

    Trustpilot 5% op

  31. Paul siger:

    Der skal ret store datamængder i TP evalueringer til for at kunne danne sig et realistisk billede. Problemet med brugerne er, at de tager et hurtigt kik og hvis der har været nogle utilfredse angivelse, så kan det få kunden til at vælge anderledes. Som ovenfor nævnt kan en negativ anmeldelse komme af årsager, som den gennemsnitlige forbruger vil finde ubetydelig. Enkelte giver måske aldrig topkarakterer selv ved den de fleste vil kalde en perfekt handel; der skal være plads til at forbedre sig.

    Jeg tror ikke, der er nogen forskel i det aktuelle eksemple. Havde TP-stjernerne været færre, vill det nok have en negativ effekt.

  32. John bakken siger:

    Dejligt med endnu en splittest Mogens, altid spændende at følge!

    Mit bud ville være en stigning, dog ikke meget, måske 2-5 %

  33. Mark siger:

    Spændende test, jeg tror umildbart det hjælper lidt max 5%

    Men det kunne være sjovt at se forskellen på den placering, og så en placering i højre side lige under kurven. Findes sådanne tests?

  34. Mads Jensen siger:

    Jeg tror generelt at det afhænger meget af sitets produkt, hvorvidt TP giver noget.
    I dette tilfælde tror jeg godt det kan give en smule mere positiv CR.

  35. Mads siger:

    Tror Trustpilot giver ca. 2-5% stigning, men er svært at sige. De har flere gange haft kontaktet os for at få vores side Fashionhero.dk på.

  36. Kennet siger:

    En rigtig spændende artikel, som giver stof til eftertanke.

    Hos MenWithStyle.dk tror vi dog på, at TrustPilot giver mere salg, både grundet befolkningens kendskab, men også den ekstra sikkerhed det giver kunden ved at læse andre kunders oplevelse med pågældende onlineshop.

    De bedste hilsner
    http://menwithstyle.dk

Skriv et svar til Lars Krogh Jensen Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *