Resultat af splittest: Hvad giver flest sign-ups: PDF-guide eller konkurrence?

Jeg lavede i mandags en lille gættekonkurrence, om hvad der giver flest nyhedsbrevtilmeldinger på hojmark.dk: En nyhedsbrevboks med fokus på en konkurrence eller en god PDF-guide. Læs evt. mit oprindelig blogindlæg her.

Lad os se resultatet:

Resultatet

Versionen med fokus på konkurrencen konverterer altså 87,40% flere nyhedsbrevtilmeldinger end versionen med fokus på PDF-guiden.

Hvorfor denne store forskel?

Jeg skal gerne indrømme min egen tese var, at versionen med PDF-guiden ville konvertere bedst. Jeg troede hellere folk ville have en konkret guide end at deltage i en konkurrence om et gavekort.

Men åbenbart virker ”guleroden” med gavekort stadig utrolig godt – hvert fald til denne målgruppe. Hvorfor? Måske er det digitale produkt, pakkelisten, simpelthen for uinteressant? Hvert fald sammenlignet med muligheden for at vinde 5.000 kr.

Er tilmeldinger fra konkurrencer mindre værd?

Et andet relevant spørgsmål er, om kvaliteten af disse nyhedsbrevtilmeldinger er mindre værd, når der “lokkes” med en konkurrence? Ofte ser man jo e-mailadresser som f.eks. konkurrence1983@gmail.com. Disse sælger man nok ikke mange produkter til.

Umiddelbart ser kvaliteten af de nye tilmeldinger fornuftig ud. Denne splittest er dog lavet for ganske nylig, så Højmark Rejser har ikke tilstrækkelig data endnu fra nyhedsbrevudsendelserne til at vurdere, om de nye tilmeldinger fra konkurrencen-boksen konverterer dårligere end de andre tilmeldte.

Jeg tror dog det er vigtigt, at de nye tilmeldinger alle har tilmeldt sig på hojmark.dk. Dvs. der er ikke benyttet nogle konkurrence-sites e.l. til at skaffe de nye tilmeldinger. Alt andet lige vil folk der besøger hojmark.dk have en vis interesse for skirejser og dermed være relevante at have i kartoteket.

Hvad tror du?

Vil du have en lignende boks på dit website?

Efter mange forespørgsler er jeg nu ved at udvikle en service, der kan vise en lignende boks og som kan installeres på alle webshops og websites. Skriv en mail til mig på mm@mogens-moeller.dk, så giver jeg besked når det er klar.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.5/10 (2 votes cast)
Resultat af splittest: Hvad giver flest sign-ups: PDF-guide eller konkurrence?, 8.5 out of 10 based on 2 ratings

Kunne du lide mit blogindlæg?

Så vil jeg blive rigtig glad, hvis du gider dele det.

På forhånd tak!

Om Mogens

Jeg er specialist i konverteringsoptimering og arbejder som e-handelskonsulent i mit eget firma KVO. Du kan finde mig på de sociale medier Twitter, Google+, LinkedIn og Facebook. Du er altid velkommen til at kontakte mig på e-mail: mm@mogens-moeller.dk eller mobil 27 49 07 54.
Dette indlæg blev udgivet i konverteringsoptimering, nyhedsbrev, sign-ups, splittest. Bogmærk permalinket.

7 kommentarer til Resultat af splittest: Hvad giver flest sign-ups: PDF-guide eller konkurrence?

  1. God test Mogens! Regnet med det var konkurrencen der vil vinde.

    Som du selv skriver, så tror jeg at dem som signer sig op til en konkurrence er mindre værd end dem som gør det til f.eks. en PDF med noget lækkert indhold. Men som du igen skriver så er alle kommet via Højmarks hjemmeside selv, så de har skulle et eller andet på siden og kan derfor være at de er noget mere værd end folk fra konkurrence sider m.m.

  2. Patrick Olsen siger:

    Hej Mogens,
    Tak for at dele resultatet af testen med os.

    Jeg kunne dog godt tænke mig at se resultatet af en test hvor vinderen bliver testet op imod en lign pop-up, hvor pop-uppen ikke benytter samme farvetema som sitet selv.

  3. Micky siger:

    Super fed test Mogens. Jeg må indrømme jeg synes det altid er svært hvad man skal lokke med, jeg forsøgte tidligere at køre en konkurrence via en facebook platform hvor vi fik 20.000 tilmeldte til nyhedsbrev, men mange af lavere kvalitet, og hvor interesserede er folk så i éns produkt? Det kan være svært at vurdere. Problemet er ogs at du kan få en rigtig høj bounce rate på dit nyhedsbrev som kan forskrue dine statistikker, det vi gjorde var at oprette en seperat liste med alle dem der deltog via konkurrencen og udsendte samme nyhedsbrev til vores faste nyhedsbrevslæsere. Det var meget interessant.

    En fejl ved hojmark.dk er at man kan deltage uden at indtaste navn og mail, og lidt for mange grønne CTA knapper på forsiden til min smag. Men det bliver vel testet 🙂

    Godt arbejdet ! 🙂

  4. Thomas Skall siger:

    Fin test 🙂 Men som altid skal man være voldsom kreativ for at performe bedre end en konkurrence i et setup som dette! Tror heller ikke der vil være problemer med kvaliteten af de tilmeldte da de jo er “fanget” onsite.

  5. Bjarne Ravn siger:

    Jeg gættede på det samme som dig, men jeg er heller ikke en spillernatur eller på ski 😉

    Tankevækkende, hvis folk ikke forstår, hvad en PDF er. Kan nemt være rigtigt. Jeg støder ofte på email med MS Office dokumenter og kalenderopdateringer vedlagt, og afsender tror, der kun findes det en program i verden.

    Spændenðe at følge konverteringerne.

  6. Christoffer siger:

    Umiddelbart ville jeg personligt også selv tro at den den version med PDF’en ville fungere bedre. Kunne være man skulle arbejde lidt mere med konkurrencer, da det jo heller ikke kræver så meget arbejde. Godt stof til eftertanke!
    Mvh
    Christoffer

  7. Fed test. Er målgruppen ens på splittesten? Jeg mener om det er “de samme” mennesker som trykker ind på konkurrencen samt pdf. Og her mener jeg alder, interesse, køn osv.. Har du et overblik over dette?

Skriv et svar til Patrick Olsen Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *