Splittest: Kan Facebook give flere salg?

Hurra! 1-års jubilæum som selvstændig konsulent

Jeg har netop rundet det første år som selvstændig e-handelskonsulent. I dette år har der desværre været meget stille her på bloggen. Det skyldes, at jeg har haft voldsomt travlt med at holde workshops og konverteringsoptimere for en række spændende webshops og rejsebureauer.

I anledningen af dette 1-års jubilæum har jeg besluttet, at der igen skal ske noget her på bloggen. Og hvad er mere oplagt end at dele nogle af de resultater, som jeg har fundet frem til det seneste år.

Jeg har ladet mig inspirere af landing-page junkien Michael Aagaard og vil starte ud med en gættekonkurrence. Resultatet vil blive offentliggjort på fredag d. 30. November.

Info om testen

En af de kunder jeg har brugt meget tid hos det seneste år er rejsebureauet: Team Benns Ski. Jeg har designet og specificeret hele deres nye website tbski.dk. Det har givet dem et gevaldigt rygstød konverteringsmæssigt. I dag hjælper jeg dem løbende med diverse optimeringer, brugertests, splittests mm.

I en af disse splittests har vi undersøgt, om det har en effekt på konverteringsraten, hvis vi viser på websitet, hvor mange der synes godt om Team Benns Ski på Facebook.

Vi indsatte to forskellige Facebook bokse og de gik igen på alle undersiderne – pånær i tjekud-flowet. Boksene viser hvor mange ”Synes godt om” tbski.dk har og de viser et billede af personerne.

Hvis man er logget ind på Facebook og nogle af ens venner ”Synes godt om” om tbski.dk, så vises disse personer først.

Original

 

Variant A


Variant B


Din tur!

Tror du det har en effekt, positiv eller negativ, at vise disse Facebook bokse på et rejse-website som tbski.dk? Læg en kommentar med dit bud.

Jeg offentliggør vinderen på fredag d. 30. november.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.6/10 (5 votes cast)
Splittest: Kan Facebook give flere salg? , 9.6 out of 10 based on 5 ratings

Kunne du lide mit blogindlæg?

Så vil jeg blive rigtig glad, hvis du gider dele det.

På forhånd tak!

Om Mogens

Jeg er specialist i konverteringsoptimering og arbejder som e-handelskonsulent i mit eget firma KVO. Du kan finde mig på de sociale medier Twitter, Google+, LinkedIn og Facebook. Du er altid velkommen til at kontakte mig på e-mail: mm@mogens-moeller.dk eller mobil 27 49 07 54.
Dette indlæg blev udgivet i facebook, konverteringsoptimering, sociale medier, splittest. Bogmærk permalinket.

44 kommentarer til Splittest: Kan Facebook give flere salg?

  1. Martin siger:

    Alternative B will have the best result 🙂

  2. Kent Medom siger:

    Hvis man kan se at andre af ens venner enten “synes godt om” eller har benyttet rejsebureauet, burde det have en positiv effekt. Det viser vel også at man ikke sidder fast i 90’erne, men prøver at tilpasse sig kunderne der hvor de er.

  3. Simon Willer siger:

    B
    All in på social 😉

  4. Thomas Høeg siger:

    Jeg har variant A som favorit.
    Tror social proff har en positiv indvirkning, men synes variant B støjer for meget.

    Glæder mig til, at høre resultatet.

  5. Jacob siger:

    Mit bud er at variant B konverterer bedst af de to nye varianter…
    Jeg vil tro at begge varianter konverterer bedre end den originale…

    Er spændt på resultatet! 🙂

  6. Tommy siger:

    Tvivler på om det har en effekt, da jeg selv er ret ligeglad med FB boksene 🙂

  7. Jeg holder på Variant B, men tænker lidt på om folk virkelig scroller helt derned?

  8. Mads Jensen siger:

    Jeg vil tro variant b har en positiv indvirkning.
    Bliver spændende at høre hvad fakta er.

  9. Mikael Rieck siger:

    Jeg stemmer på at B vinder

  10. umiddelbart opfatter jeg de mange fotos som tilfredse kunder – så jeg tror B har haft den mest positive indvirkning

  11. Thomas Frost siger:

    B med +15 %

    Og stort tillykke med det første år 🙂

  12. Thomas Haurum siger:

    Stemmer på variant B

  13. Jeg tror bestemt det har en positiv effekt at vise Facebook likes.
    Jeg synes variant B virker for voldsom, så mit bud bliver variant A.

  14. Tror helt klart FB boksen hjælper! Så jeg gætter også på B 🙂

    – Alexander Larsen

  15. Rolf Hansen siger:

    Mit bud ligger også på B.

    Tydelig måde at vise at mange andre syntes om siden.

  16. Halfdan Timm siger:

    Jeg tror ikke Facebook gør noget positivt her. Generelt har jeg haft problemer med at få noget positivt ud af de bokse. Jeg gætter på, at du får mest ud af varianten uden Facebook overhovedet. 🙂

    Spændende forsøg. Jeg glæder mig til at se resultatet.

  17. Jeg vil være lidt modsat og tro at det egentlig ikke har den store effekt, da det står så langt nede.
    Men klart, at ser man billeder af nogle af sine venner, så må det da have en positiv effekt.
    Kunne være sjovt at se en test hvor boksen var placeret højere oppe. Men glæder mig nu rigtig meget til at se resultatet…

  18. Morten siger:

    Jeg tror resultaterne for de forskellige eksempler er enormt ens, da FB-boksen er så lavt, at jeg tvivler på´effekten af det.
    Dog er der måske nok en lille fordel til A, men jeg kan ikke forestille mig, at det er ret meget.

    Dog spændende at se, om linket til FB-boksen lokker folk i eksempel B

  19. Jeg tror det har en effekt. Bruger det selv. Mit svar er B)

  20. Thomas siger:

    Jeg tror fb bokse har effekt hvis du ser en du kender.

    Variant B burde vinde, spændende test 🙂

  21. Thomas Skall siger:

    Personligt har jeg selv haft bedst erfaring med FB boksen på variant A (den “støjer” vel knap så meget ?!) Men kunne måske mene den “lave placering” på siden kunne have indvirkning på resultatet, men siden du spørger er der nok noget sjovt med det 🙂

  22. Christine siger:

    Jeg tror at variant B vinder!

  23. Joseph A. S siger:

    Stemmer også klar på B 🙂

  24. Jan Jensen siger:

    Jeg har selv tidligere kørt med variant A i en periode, dog uden at dette gjorde en forskel – så måske jeg skulle have brugt variant B i stedet!

    Så jeg stemmer på variant B…

  25. Linda Callesen siger:

    Det kommer meget an på hvilket segment man har som primære målgruppe. Jeg tror at det er A fordi der er få facebook profiler, men der er nogle.

    Hvis man tager på ski er der forskellige mål med rejsen – nogle vil gerne afsted men ikke sammen med sin nærmeste nabo og nogle vil være som alle andre osv. Så jeg tænker at facebook fanerne kan være en speget affære hvis man ikke er klar i sin målretning.

  26. Kim Dolleris siger:

    Uhh den er spændende. Jeg tænker også venne-bekræftelsen (I mit tilfælde Lasse Grunstrup) har positiv indvirkning.

    Version B må være gættet.

    Og tillykke med de 12+ mdr. Mogens!

  27. Kim Dolleris siger:

    Men.. hvis man kigger på sitet nu er det version A der er aktiv. Så hvis testen er slut… har i vel valgt den der performede bedst 🙂

  28. Torben siger:

    Tror ikke FB hjælper på konverteringer.
    Men i dette tilfælde virker Version B faktisk meget overbevisende.
    (alle andre kan lide det, så kan jeg nok også)
    Nu sælger vi fortrinsvis Kontormøbler til virksomheder, og tror ikke de er så meget på FB
    Men kan da måske overbevises en dag 🙂

  29. Mogens Møller siger:

    @Kim
    Der splittestes stadig vildt og voldsomt 🙂 Så det er ikke sikkert den version du ser er vinderen.

  30. Christian siger:

    Glæder mig til at høre svaret, men jeg tror nu som så mange andre også, at social proof kan booste din konvertering lidt og vil derfor gå med B.

  31. Simon siger:

    Jeg ville stemme på originalen, men da jeg forventer du altid gør det bedste for kunden, og kunne har version A nu, vil jeg gætte på den havde det bedste resultat! 🙂

  32. Det må helt klart være B. Det er tydeligt at andre synes godt om siden her og bør have en positiv effekt. Tror ikke det er tydeligt nok i variant A.

  33. Mark siger:

    Det er nok B 🙂

  34. Flemming siger:

    Mine penge er på version B også selv om feltet ligger lidt ude af fokus.

  35. Allan siger:

    Jeg tror ikke det har nogen nævneværdig effekt. 🙂

  36. Thomas Lund siger:

    Jeg vil gætte på nummer A..

  37. Dan Madsen siger:

    Jeg tror også på variant B

  38. Hmmm, den er svær 🙂

    Jeg gætter på originalen. Årsag: Alle billederne i bunden virker designmæssigt forstyrrende, der er mere brugeren skal tage stilling til. Og så går det som regel galt.

  39. Michael Oxkjær siger:

    Jeg holder på A, facebook bokse ser man snart over alt og jeg tror ikke de har den store effekt mere 🙂

  40. Mit bud er A – der er få billeder, og hvis nogle af dine venner synes godt om siden, så vil de vises mere eller mindre alene, hvor imod de måske forsvinder i mængden af ansigter, man ikke kender på B.

    Og stort tillykke med det første år!

  41. Jeg tror det bliver tæt løb, men siden de har så mange fans, så er der jo god sansynlighed for at der er nogle af ens venner der har liked, og det giver jo noget tryghed med kendte ansigter i bunden af siden. Men jeg ville måske teste placeringen efterfølgende, tror det kan hjælpe at sætte den længere op, men kan godt se der er meget info der gerne skal vises, og så vigtig er Facen jo heller ikke 🙂

  42. Kim siger:

    Jeg vil tro variant B

Skriv et svar til Mogens Møller Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *