Resultat af splittest: Kan Facebook give flere salg?

Jeg lavede tidligere en lille gættekonkurrence, hvor jeg spurgte, om det giver flere salg på www.tbski.dk at indsætte Facebook bokse i bunden af websitet. Læs evt. det oprindelige blogindlæg her.

Hermed resultatet:

Resultatet

Det viser sig altså, at den lille Facebook boks hæver konverteringsraten med 8,9%.

Den store Facebook boks ser ikke ud til at gøre nogen væsentlig forskel. Efter at have haft i alt 1053 konverteringer er der 64% sandsynlighed for, at den klarer sig bedre end originalen, men dermed også 36% sandsynlighed for, at den klarer dig dårligere.

Hvorfor er der så stor forskel?

Hvorfor er der så stor forskel konverteringsmæssigt på de to Facebook-bokse? Min tese er, at den store Facebook boks simpelthen tager så meget opmærksomhed, at den også skræmmer nogle besøgende væk.

Det kan også være, at de mange og store Facebook profilbilleder lokker flere til at klikke og dermed ender på Facebook, hvor de måske glemmer, at de var i gang med at bestille en rejse.

Vises der eksempelvis et profilbillede af en flot pige med store bryster ligesom der gør i mine screendumbs, vil det muligvis lokke nogen til at se, om hun har en åben profil med flere billeder 😉

Har du et andet bud på, hvorfor splittesten gav dette resultat? Så skriv meget gerne en kommentar.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Resultat af splittest: Kan Facebook give flere salg? , 10.0 out of 10 based on 1 rating

Kunne du lide mit blogindlæg?

Så vil jeg blive rigtig glad, hvis du gider dele det.

På forhånd tak!

Om Mogens

Jeg er specialist i konverteringsoptimering og arbejder som e-handelskonsulent i mit eget firma KVO. Du kan finde mig på de sociale medier Twitter, Google+, LinkedIn og Facebook. Du er altid velkommen til at kontakte mig på e-mail: mm@mogens-moeller.dk eller mobil 27 49 07 54.
Dette indlæg blev udgivet i facebook, konverteringsoptimering, online markedsføring, sociale medier, splittest. Bogmærk permalinket.

17 kommentarer til Resultat af splittest: Kan Facebook give flere salg?

  1. Hej Mogens

    Det er da en rimelig interessant test du har lavet der. Må jeg spørge hvad målet for en konvertering har været? Jeg synes det er vildt at der er så stor forskel, fordi hvis du som ny kunde kommer ind på sitet, så kan man ikke se nogle hoveder før man har “liket”. Det kan jeg i hvert fald ikke 🙂

    Se billede: http://eboz.dk/upload/like-bennes.jpg

    • Mogens Møller siger:

      Mange tak Mads.

      Det primære mål for konvertering var køb af en rejse. Jeg havde også et delmål på start af booking-flow. Det viste samme tendens.

      Du kan godt se ansigter selvom du ikke har trykket “Synes godt om”, men det kræver du er logget ind på Facebook.

  2. Spændende test Mogens og jeg kan se vi er kollegaer på den her 😉

    Har du prøvet at eksperimentere med mere prominente placeringer af boksen? Jeg kunne forestille mig det gav flere kliks til Facebook-siden, og dermed lavere konverteringsrate, men det kunne være spændende at se en test på. Jeg tror du er helt spot on i forhold til kliks på den store kontra lille boks.

    • Mogens Møller siger:

      Hej Henrik

      Tak for kommentaren.

      Vi splittester naturligvis hele tiden på websitet og ja, placenringen af Facebook boksen skal også testes af snarest muligt, for det kan helt sikkert have stor betydning.

  3. Det skyldes, at du enten ikke er logget på facebook eller at ingen af dine venner har liked Team Benns Ski.

    • Præcis. Jeg er logget ind. Men chancen for at det er nogle af mine venner der har liked er forholdsvis lille. Så min teori er at de fleste ikke vil se ansigter. Så det er da lidt vildt at en alm. like knap har så meget effekt 🙂

  4. Det er interessant, at se hvordan facebook rent faktisk performer som Social Proof. Testen giver indblik hvordan man skal disponere facebook boksen (størrelse). Det ville være spændende at udbygge med flere tests: hvordan påvirkes konverteringen hvis facebook elementet var synlig over page fold hele tiden (placering). Udover konverteringen kunne det måske være en mulighed at se på engagement time også (ved ikke om du allerede har undersøgt det).

    Tak for at du deler dine erfaringer med os. Jeg har selv gang i nogle splittests vedr. social proof – skal nok dele på et senere tidspunkt (skal lige have oprettet en blog at poste på 😉 ).

    • Mogens Møller siger:

      Hej Bobby

      Tak for dit indspark. Det er helt oplagt at fortsætte med at teste placeringen af Facebook boksen og det vil også ske indenfor kort tid. Pt. er der dog nogle andre områder, som er endnu mere oplagte at teste på websitet.

      Jeg glæder mig meget til at se dine egne splittest-resultater vedr. Social proof. Hvis du mangler en blog kan du jo starte med at gæsteblogge her – du siger bare til.

  5. Morten siger:

    Det er jo en yderst markant forskel. Jeg er meget overrasket over, at variant A performer så markant bedre end kontrollen – især med den lidet iøjnefaldende placering af FB-boksen.

    Jeg skal selv til at arbejde med at optimere vores landing pages, kan du evt. afsløre, hvor mange visninger af de tre sider, der skal til, før du opnår det ret valide resultat

    Jeg kan også se, at den nu ikke engang viser billeder af sine venner der liker, med mindre man selv liker, men det er måske endnu en test?

    • Mogens Møller siger:

      Hej Morten

      På tbski.dk havde vi ca. 15.000 besøgende da vinderen blev fundet. Men om du skal bruge det samme antal for at finde en vinder er jo langt fra sikkert. Hvis vi havde placeret boksen tydeligere i layoutet kan det være der var fundet en vinder endnu hurtigere.

      Og ja, det bliver selvfølgelig stadig splittestet på websitet 🙂

      • Morten siger:

        Hej Mogens
        Tak for opfølgende svar. Jeg glæder mig til at komme i gang – nu skal jeg først se, hvad jeg kan få lov til at rage til mig af muligheder.
        Vores setup er desværre ikke det letteste at arbejde med, men det er jo bare en udfordring mere 🙂

  6. Kim Dolleris siger:

    Spændende spændende! Tak fordi du deler! 🙂

  7. Philip Mahler siger:

    Hej Mogens tak for sidst håber det går rigtig godt.

    Vi har lavet en lignende test tidligere her hos SPAMfighter og fik et boost på 11,4% i konverteringer.

    Vi kører desuden et script der viser hvor mange totale downloads et produkt har haft. Samtidig køres et script der viser hvor mange de sidste 24 timer. Har ikke kørt en test på dette endnu, men det er på dagsorden.

  8. Utrolig interessant test. Og utroligt at to “næsten” ens facebook bokse kan svinge så meget. Jeg tror helt sikkert dette skal afprøves på min side.
    Tak for et godt indlæg

  9. Jan B. siger:

    Muligvis ikke relevant for denne test, men jeg har et dumt sp.:

    For at udregne den statistiske relevans for resultatet af en splittest, må man vel tage højde for hvor meget konverteringsraten svinger generelt over tid? Er det med i formlen? (og i øvrigt være ret dygtig til at tage højde for andre faktorer, der tilfældigvis spiller ind i testperioden, såsom konkurrenternes kampagner, begivenheder i medierne osv, men det er endnu en helt anden sag)

    • Mogens Møller siger:

      Hej Jan

      Tak for din kommentar og undskyld det sene svar.

      At konverteringsraten svinger over tid er egentlig ligegyldigt, da det jo påvirker alle testvarianterne.

      Dvs. sælger man f.eks. bedre i julen, så vil alle tre testvarianter konverterer bedre i julen og dermed vil testresultatet stadig være valid.

Skriv et svar til Philip Mahler Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *