Se næste videoguide
Sådan retter du CSS på et gentaget element i din splittest
—
Transskribering
Hej, mit navn er Mogens Møller.
Jeg vil i denne video vise dig, hvordan du får dine splittest-data over i Google Analytics.
Nogen gange når du laver dine splittests, kan det være ekstra fint, at du får lidt ekstra data at arbejde med. Det kan du gøre, når du får dine splittest-data over i Google Analytics.
Det kan for eksempel være, at du har kørt en splittest, der ikke rigtig har noget resultat på din side. Altså ikke giver nogen forbedringer. Men, hvis du så går ind og kigger på sådan noget som tilbagevendende kontra nye besøgende – Ja, så kan det være, at det du har testet faktisk har en rigtig god effekt på nye besøgende, men måske knap så god en effekt på tilbagevendende besøgende. Og de informationer kan du ikke rigtig få i Visual Website Optimizer. Du er nødt til at lave integrationen over til Google Analytics.
Det kan også være, at du vil se på forskellige kilder. At det konverterer forskelligt, når folk kommer ind på din side, afhængigt af hvilke kilder de kommer fra. Højst sandsynligt.
I disse tilfælde kan det også være rart for dig at vide, om det har en effekt på dine splittests. Så det skal jeg lige kigge på, hvordan du får dine data over i Google Analytics.
Når du sætter din splittest op, har du forskellige ting at arbejde med. Den side vi er på her – når du har kørt hele din splittest, du har lavet dine test-varianter og du har sat dine mål op – med de ting der nu skal tastes ind.
Nederst på den side har vi feltet ”integration with Google Analytics”. Måden vi aktiverer det her Analytics på, er simpelthen ved at sige ”Edit”, sige ”Enable”. Vi siger det er fint nok her med at det er i ”Slot 4” og så ”Save”.
Så er integrationen faktisk aktiveret i din splittest. Mere skal der ikke til, så hvis du har Visual Website Optimizer og Google Analytics implementeret på din side, så skal du bare køre det her. Så kører det her. Så kommer dine data over i Google Analytics.
Lad os så lige kigge på, hvordan du finder dine data frem ovre i Google Analytics. Den måde du gør det på, er at du går ind under ”Målgruppe”. Nu er det den danske version jeg har slået til her. Men ellers så kan du nok finde ud af det under den engelske også.
Men du vælger ”Målgruppe”, så tager du ”Tilpasset”, og så siger du ”Tilpassede variabler”.
Når du går ind på siden her, vil den garanteret være på den første nøgle her. Hvis du ikke har arbejdet så meget med dette her før, så har du ikke så mange data herinde under. Men nu valgte jeg så i min Visual Website Optimizer, at det skulle være denne her nøgle 4, at jeg skulle smide de her ”Tilpasset variabel” ned i. Så trykker jeg lige i nøgle 4 heroppe, og så begynder jeg faktisk at kunne se mine data fra Visual Website Optimizer.
Her kan du se, at der nu står nogle VWO og så et tal ude for enkelte splittest-ID’er.
Klikker jeg så videre ind her, så får jeg så navnene på mine test-varianter. Og den splittest der er lavet her. Der er så lavet en ny version af forsiden på denne her hjemmeside. Der er den originale ”Control” her, og så er der lavet en ”Ny-forside”. Her kan vi så gå ind og se. Hvad er afvisningsprocenterne på denne her test-variant? Og trykker vi ”E-handel” heroppe kan vi også gå ind og kigge på antal transaktioner, konverteringsrater og så videre.
Hvis du så vil gå ind og have en ekstra dimension på, og eksempelvis se, om der er forskel på tilbagevendende og nye besøgende. Ja, men så kan du jo ret let gå ind og slå det til her. Nu skal dette jo ikke sådan være en lang Google Analytics-video. Det er der mange andre der gør meget bedre end mig. Men jeg vil bare ganske kort vise, hvordan du kan gøre det. Og det er bare ved at vælge besøgstype. Så skal den lige tænke en smule. Og så får du her at vide, hvis vi tager konverteringsraten og kigger på denne her nye forside, så konverterer den faktisk væsentligt bedre til de tilbagevendende besøgende i forhold til de nye besøgende. Det gør det faktisk også generelt. Men der knap så stor forskel på selve kontrolversionen. Du kan se her. Den konverterer selvfølgelig også bedre ved de tilbagevendende besøgende, men forskellen er ikke helt så stor her, som den er i de her tilfælde.
Her kan jeg så gå ind og lege og lige tage et spadestik dybere, når du arbejder med din splittest. Det kan give nogle rigtig fine resultater. Hvor man måske nogen gange vil konkludere lidt for hurtigt ved kun at bruge Visual Website Optimizer, så kan du godt få nogle rigtig fine resultater og nogle gode data herinde som du kan arbejde videre med når du arbejder professionelt med dine splittests.
Godt. Jeg håber, du kan bruge denne her video. Rigtig god fornøjelse med det.
Sådan får du dine splittest data i Google Analytics,