Se næste videoguide
Sådan splittester du et element over flere sider
—
Transskribering
Hej, mit navn er Mogens Møller. Jeg vil i denne video vise dig, hvordan du måler afvisningsprocenten i dine splittests. Det vil jeg gøre med splittest-værktøjet Visual Website Optimizer.
Nogle gange når du laver splittest, og du gør det på en forside, en landingsside eller en produktside, hvor det ikke er det vi kalder en sidewide-test, så kan det nogen gange være rigtig fint, at du også ser afvisningsprocent, udover selvfølgelig at måle på antal konverteringer. Men så er der også nogle gange et fint delmål, at kigge på afvisningsprocenten. Det har vi faktisk også mulighed for at kigge på i Visual Website Optimizer.
Den ene måde at gøre det på, er, ved at få splittest-data over i Google Analytics. Det er forholdsvis enkelt at gøre. Det vil jeg vise dig i en af de andre videoer. Men vi har faktisk også en måde, hvordan vi kan få tallene ind i Visual Website Optimizer.
Jeg vil prøve at vise dig, hvordan du gør i praksis.
Her har vi en splittest, hvor jeg har været inde og gøre forskellige test-varianter, og så kommer jeg til denne her side, hvor vi skal angive målene.
Her vil vi typisk sætte ind som mål, at vi har en ordre vi skal have gennemført. Det er ”visits a page”, og det kan være en URL som denne her. Det skal du altid få på, når du laver en test, at du har nogle primære mål du måler efter.
Men herudover kan vi sætte et ekstra mål op, som vi kan kalde ”Afvisningsprocent”. Det er faktisk lidt forkert. Vi kalder det ”Engage” fordi det er nemlig ikke afvisningsprocent.
Dét, som er lidt specielt ved det her – nu prøver vi at vælge ”engages on the page” – er. Det, som vi får fortalt, når vi har det her ”engage” er, hvor mange der udfører en handling, hvor mange der klikker på noget på din landingsside.
Hvis du kender noget til afvisningsprocenter, hvordan det fungerer i Google Analytics, så er det faktisk lige præcis det omvendte. I afvisningsprocent får vi fortalt, hvor mange der kommer ind på din side, og som ikke udfører nogen handling eller klikker videre på noget på siden.
Men i dette tilfælde er det lige præcis dét vi får fortalt, så når du sætter det her engage på og kigger på dataene, skal du bare lige huske på, at det lige er det omvendte tal du egentlig skal regne med.
Lad os lige prøve at få nogle data på, så vi lige kan se engang. Her har vi en test som jeg har kørt for en kunde. Her måler vi for forskellige ting. Vi måler også for afvisningsprocenten. Her kan vi se, hvor mange der egentlig har klikket sig videre, når de kommer ind på siden her.
Når vi så kigger på de her engage-tal, er det jo så vigtigt at kigge på, som udgangspunkt at få et så højt tal som muligt. Så vi får flest mulige til at gøre en handling og klikke sig videre.
Her har du så en måde, hvordan du kan arbejde med afvisningsprocenter. Så at du på den måde ligesom kan have et delmål i din splittest. Det er selvfølgelig vigtigt at dette her engage-tal ikke er dit endelige mål. Du skal gerne have et eller andet, hvor de enten laver et sign-up eller downloader en brochure eller køber et produkt. Men det er en fin måde ligesom at have dette her som et delmål.
Jeg håber, du fik lidt ud af testen her. Rigtig god fornøjelse med det.
Sådan måler du afvisningsprocenten i din splittest,