Link til guide om revenue tracking.
Se næste videoguide
Sådan ekskluderer du bestemte URL’er i din splittest
—
Transskribering
Hej, mit navn er Mogens Møller.
Jeg vil i denne video vise dig, hvordan du måler omsætningen i dine splittests. Og det vil jeg gøre med splittest-værktøjet Visual Website Optimizer.
Nogen gange når du laver splittests, og det er en ordre du måler på i en webshop, så kan det faktisk være rigtig fint, at du – udover at måle på antal konverteringer – også måler på selve omsætningen.
Du vil nogle gange opleve når du laver de her tests, at du – lad os sige, at du splittester nogle muligheder for noget mersalg på din side, hvor du måske lægger nogle ekstra produkter i indkøbskurven eller laver nogle andre ting, og dermed håber på at kunne få hævet den gennemsnitlige ordrestørrelse en smule.
Det kan faktisk godt være, at når du gør det, koster det en lille smule på konverteringen, men måske giver det noget mere omsætning i sidste ende, fordi du hæver den gennemsnitlige ordrestørrelse. Og når du laver normale splittest, så kigger man normalt kun på antal konverteringer, og det kan godt nogen gange være farligt, fordi du vil opleve, at en version måske vil konvertere lidt dårligere, men måske har en højere omsætning i sidste ende.
Så derfor er en rigtig fin ting, når du splittester og du gør det i en webshop og du udover konverteringer også måler din omsætning.
Så får du det mere korrekte billede af, om din test performer godt eller dårligt.
Det vi gør i praksis er, at vi i Visual Website Optimizer. når du har oprettet din test og dine testvarianter, kommer du til en side, hvor du opsætter dine mål.
Her kunne vi jo sætte et mål ind, som for eksempel hedder ”Indkøbskurven”. Nu har jeg lige et eksempel med en webshop som hedder Skibutikken.dk. Her skal du selvfølgelig ind på din egen webshop og finde ud af, hvad er URL’en på din egen indkøbskurv. Den sætter vi ind her.
Så siger vi, at vi opretter et nyt mål. Det kalder vi for ordrer. Og så skriver vi også URL’en ind på den. Den hedder det her.
Så opretter vi endelig det sidste mål, som vi kalder for ”Omsætning”. Her vælger vi den, der kaldes ”generates revenue by URL”. Og her angiver samme URL som kvitteringssiden. Så langt, så godt.
Så går vi videre her, og angiver selvfølgelig alle de her ting. Giver det et navn og så videre og så videre.
Det vi så mangler, inden du kan lancere testen her og måle på omsætningen, er, at der skal lige laves lidt ekstra kode på din kvitteringsside. Det er for at vi kan fortælle Visual Website Optimizer, hvor meget omsætning der egentlig er kommet på den enkelte ordre. Det bliver vi selvfølgelig nødt til at få fortalt Visual Website Optimizer.
De har faktisk skrevet en rigtig fin guide, hvor man får fortalt, hvordan det fungerer. Hvis du ikke selv er voldsomt teknisk, kan du gøre det, at du videresender denne guide til en programmør, dit webbureau eller hvem det nu er, der sidder med det. Og så får de ellers fin forklaret her, hvordan det skal gøres.
Det der faktisk er kernen i det, er faktisk det der står her i toppen af det. Fordelene ved Revenue tracking.
Det der egentlig er kernen i det, er dét der står hernede, hvor der lige skal sættes en ekstra variabel ind på selve kvitteringssiden, og hvor tallet her så er dynamiske omsætningstal på kvitteringssiden. Det skulle være en forholdsvis simpel opgave for dit webbureau eller programmør, eller hvem der nu er, der laver din side.
Når så det her er gjort, så får du altså – når du ser på dine test-resultater – en ekstra dimension på.
Nu har Visual Website Optimizer faktisk lavet en fin screendump her, hvor man lige kan se det. Det er egentlig, at du har dine konverteringer og besøgende som du plejer, men du får en ekstra kolonne på, hvor du kan se det her revenue. Og du på denne måde kan se; hvad har omsætningen egentlig været på de egentlige test-varianter.
Godt. Det var faktisk det hele. Rigtig god fornøjelse.
Sådan måler du omsætning i din splittest,