Se næste videoguide
Sådan redigerer du CSS i din splittest
—
Transskribering
Hej, mit navn er Mogens Møller.
Jeg vil i denne video vise dig, hvordan du splittester på besøgende, der har brugt bestemte søgeord. Og det vil jeg gøre med splittestværktøjet Visual Website Optimizer.
Nogle gange kan det være interessant at vise forskellige overskrifter, afhængig af hvilke søgeord folk har brugt, når de lander på din side.
Der er jo nogle landingssider som modtager trafik fra mange forskellige søgeord. Der kunne det jo være interessant nok at se, om det ville gøre nogen forskel for konverteringen hvis man ændrede noget af teksten eller af overskriften.
Jeg vil prøve at tage en case, som er en kunde jeg laver en del for, som hedder Team Benns Ski. Og de har lige præcis en side som jeg snakker om her. Det er den man kommer ind på, når man trykker her.
Denne side her, Team Benns Ski, de sælger skirejser og på denne side her kan du finde en masse restpladser, som de kalder dem. Udfordringer er, at restpladser er et ord, som bliver brugt i mange forskellige versioner. Andre kalder det afbudsrejser eller last minute-rejser. Nogle kalder det for afbestillingsrejser, tilbudsrejser og så videre og så videre.
Denne her side får altså en masse besøg fra en masse forskellige søgeord.
Det vi godt kunne tænke os at teste af her, er så at sige, vil det gøre nogen forskel, hvis vi for eksempel ændre ”afbudsrejser” her til ”restpladser” folk har søgt på restpladser? Vil det gøre nogen forskel for konverteringen?
Den test vil vi prøve at lave nu.
Jeg prøver at tage URL’en, går ind i Visual Website Optimizer, opretter en A/B Test, siger ”Create Test”.
Det vi så gør, er at vi går ind og retter teksten til her. Simpel ”Change Text”: Restpladser. Sådan!
Vi skal have gjort sådan, at det kun er besøgende der har søgt på ”restpladser” som skal komme ind og se variant 1 og kontrollen.
Den måde vi gør det på, er, at vi går ind på ”Variation” og trykker på det her ikon, og så siger vi ”Only visitors who qualify a segment” og så vælger vi ”Search keywords is equal to restpladser”.
Og faktisk vil vi jo også gerne have kontrollen til at opføre sig på samme måde.
Nu, for lige ganske kort at opsummere, får vi testet af, om det gør en forskel, når folk har søgt på ”restpladser” og de kommer ind på denne her side. Gør det så en forskel at der står restpladser i overskriften i stedet for afbudsrejser?
Man ville jo i samme test her sagtens kunne lave et par varianter mere, hvor man laver en last-minute rejse eller afbestillingsrejse. Alle de forskellige ord man har, og på den måde finde ud af, om man kan hive lidt ekstra konvertering ud af denne side ved ligesom at have en overskrift der bedre hænger sammen med det folk har søgt på.
Yes! Jeg håber du fik lidt ud af denne her video.
Sådan splittester du besøgende der har brugt bestemte søgeord,
Mangler du ikke en ren kontrolside, der viser hvad siden konvertere når man ikke har lavet overskriften om? Når begge test viser samme side til brugeren, har du jo ikke data på om det så konvertere bedre. (kun evt. gammel data som du kan sammenligne med).
Hvis det nu viser sig at det konvertere bedre – hvordan ville man så teknisk lave det? Det jo lidt skørt at lave en masse A/A test i VWO i al fremtid 🙂
Hej Bo
Tak for din kommentar.
På kontrollen i denne test ændrer jeg ikke overskriften. Jeg indstiller blot både kontrollen og testvarianten til kun at blive aktiveret, hvis der er søgt på “Restpladser”.
Formålet med testen er at finde ud af, om det kan forbedre konverteringsraten, hvis overskriften ændres ved en bestemt søgning.
Det er et lidt specielt eksempel, som sjældent bliver brugt i praksis. Men det viser muligheden for at splitteste udelukkende på nogle udvalgte besøgende.