Hvis du er fast læser her på bloggen, så ved du, at jeg elsker splittest cases.
Så da Halfdan Timm fra Juf.dk for nylig spurgte, om jeg ville lægge blog til nogle nye og spændende splittest resultater, var jeg naturligvis klar.
Hermed ordet til Halfdan:
Konverteringsoptimering på juf.dk
Med knap 15.000 besøgende om måneden er der et udmærket grundlag for at lave konverteringsoptimering på JUF.dk.
Vi lever af at formidle kontakten mellem private og virksomheder på den ene side – og revisorer, advokater og bogholdere på den anden side.
Lige nu kommer alle leads ind gennem organisk trafik. Jeg har lavet SEO på siden i godt halvandet år, og på grund af det har vi mere end 300 leads, der kommer ind måned efter måned.
Men både i forhold til at få mere ud af de 15.000 besøgende og af hensyn til fremtiden, hvor vi begynder at trykke AdWords-knappen, er konverteringsoptimering nøglen til en sund forretning.
Jeg har splittestet heftigt på JUF.dk i et halvt år. Til det formål bruger jeg Visual Website Optimizer.
Jeg synes, det er synd at holde resultaterne for sig selv – så herunder får du resultatet af de bedste splittests, jeg har lavet på JUF.dk.
De fleste tests er lavet på siden for boligadvokater – det er den af de almindelige sider på domænet, der trækker de fleste besøgende, så den giver resultater hurtigst. Der er selvfølgeligt også en ny test i gang på den side per skrivende stund.
Tekst på CTA-knap
Formularen på JUF.dk ser således ud:
Dette er formularteksten på siden for boligadvokater.
Kigger du på den side, der omhandler stiftelse af et ApS, vil teksten på knappen være en anden.
Jeg har nemlig testet, hvad der sker, når du bruger en generisk tekst som fx ’Hent 3 tilbud’, ’Tryk her’ og lignende kontra hvad sker. Din konvertering eksploderer.
Prøv at se her – det er en test fra /boligadvokat, hvor den nuværende tekst er sat op imod ”Hent 3 tilbud”:
De to generiske tekster konverterer hhv. 30.80 % og 34.64 % dårligere, end når jeg bruger to sekunder på at skrive en sigende tekst.
Det betyder rigtigt meget, når du får 300 leads ind om måneden. Og endnu mere, når vi sætter AdWords i gang og får 3.000 leads om måneden.
Når jeg lægger en formular ind på JUF.dk sker dette med en shortcode – og heri kan jeg definere teksten for knappen. Det ser sådan her ud:
Takeaway: Relater dine knapper til det, den besøgende får ud af det frem for en generisk tekst. Relevans er konge.
Orange vs. Grøn knap
Alles yndlingssplittest – den grønne knap vs. En eller anden farve – har jeg selvfølgeligt også lavet.
Jeg så, at ”min største konkurrent” benyttede sig af en orange knap. Så det prøvede jeg også at gøre.
Resultatet kan du se herunder:
Den grønne knap vinder altså med 1 % over den orange knap.
Jeg har før lavet forsøget med rød og grøn og nærmest identisk resultatet.
På JUF.dk er knappens farve – så længe, den ikke er skriglilla med gule prikker, gætter jeg på – altså irrelevant for konverteringsraten. Den bliver ikke meget bedre knap-wise end den er lige nu.
Trustpilot – Yay eller nay?
En anden meget populær splittest er med eller uden Trustpilot.
Jeg betaler i dag for Trustpilot på JUF.dk – men det er modvilligt. Det er kun fordi, jeg kan se, jeg tjener penge på at gøre det.
Jeg har lavet 4 splittests med Trustpilot på JUF.dk. De har alle fire givet et positivt resultat.
Herunder får du de to mest interessante (og statistisk signifikante).
Den første er på en side nærmest kun med formularen på – her satte jeg en almindelig boks med Trustpilot lige under:
Her lagde jeg en Trustpilot-boks lige under formularen i cirka samme størrelse.
Det gav dette resultat:
En stigning på 27 %.
Du får lige en til:
Her har jeg testet, om det kan betale sig at have en Trustpilot-boks i min sidebar. Som du kan se er den placeret i sidebaren – formularen er cirka på samme sted på hver side. I fremtiden vil jeg indarbejde Trustpilot direkte i formularen, men dette gav også et meget tydeligt resultat (variation 1 er hvor jeg har fjernet boksen):
I dag betaler jeg for Trustpilot på JUF.dk – og det er en god forretning.
Jeg får anmeldelser ved en gang imellem at sende en mail ud til personer, der har fået en advokat gennem os og høre, om jeg kan lokke dem til at anmelde os på Trustpilot. Simpelt og nemt. 🙂
”Din information er sikker med os”
På mange – især amerikanske – sites står der en tekst ala ”Din information er sikker med os”, ”Vi hader spam lige så meget som du gør” og så videre for at få folk til at føle sig godt tilpas.
Jeg har selvfølgeligt også lavet en lille test på JUF.dk for at finde ud af, om en sådan lille tagline er en god idé for os.
Helt konkret lagde jeg teksten ”Din information er sikker med os” lige under formularen på /3-tilbud-advokater-siden. Det så sådan her ud:
Og det var godt, jeg lavede den test – resultat var nemlig stjernenegativt:
Min tese er – og den har jeg fra Michael Aagaard til Aminotastic 2013 – at folk bliver mindet om, at vi jo kunne misbruge deres information. Selvom vi skriver lige netop det modsatte. De bliver mindet om, at det er en risiko.
Og så er det tydeligvis bedre bare at holde dem i lykkelig uvidenhed om, hvad det er, vi har mulighed for at udsætte dem for.
Vi tabte i hvert fald 38 % af vores konverteringer på det, så det er en test, jeg har stoppet igen.
Og vi fortsætter
Lige nu er der 2 tests i gang på JUF.dk.
I den ene test har jeg fjernet en ekstra CTA-bar øverst på siden.
Det er den her, jeg taler om:
Og jeg glæder mig meget til at se, hvad der sker med konverteringen her. Baren er en del af et redesign, jeg fik lavet i anledning af overgangen fra affiliatesite til decideret service.
Den anden test er hvor jeg på forsiden har lavet en ekstra markering af knappen til at få 3 tilbud. En sød lille test.
Altid minimum 2 tests
Jeg har lavet en regel for mig selv vedr. splittests.
Jeg skal altid have gang i minimum 2 af slagsen på JUF.dk.
De kører cirka en måned ad gangen.
Og når jeg stopper en, så starter jeg altid en anden.
På den måde sikrer jeg kontinuerlig fremgang og kontinuerlig konverteringsoptimering af sitet – og så kan jeg bruge den mellemliggende måned på at lave så meget søgemaskineoptimering som overhovedet muligt, så vi har flere leads at give til vores tilknyttede advokater og revisorer.
Jeg håber, du kunne bruge mine resultater til noget – og jeg svarer meget gerne her i kommentarerne eller på halfdan@halfdantimm.dk, hvis du vil have uddybet noget!