Værsgo! 5 konkrete optimeringstips fra min brugertest workshop

Jeg afholdte i sidste uge brugertest workshop i Aarhus. Alle de deltagende webshops fik lavet fem brugertests af personer fra deres målgruppe.

Jeg havde heldigvis selv god tid til at observere flere af brugertestene, hvor der virkelig kom nogle sandheder på bordet. I dette blogindlæg kan du læse 5 tips og tricks, som kom frem under brugertestene, og som er interessant for andre end blot deltagerne på workshoppen, da de er af generel karakter.

Og forresten, der er stadig ledige pladser på mine brugertest og splittest workshops i Odense og København. Skynd dig og snup en plads her!

Tip 1: Vær forsigtig med for mange tilbud
Testperson: “Det virker utroværdigt at alle produkterne er på tilbud.”

Man skal selvfølgelig være forsigtig med at drage generelle konklusioner ud fra én eller nogle få testpersoners inputs, men jeg synes faktisk dette giver god mening. En webshop produktliste fyldt med tilbud; det kan godt virke utroværdigt, eller hvert fald udvande effekten af de enkelte tilbud med mindre det er en decideret Outlet- eller Udsalgsgruppe.

Tip 2: Ikke alle trykker på AdWords – heller ikke når de vises i toppen
Testperson: “Kassen i toppen (på Google) tænder mig af. Jeg klikker aldrig på det!”

En workshop-deltager startede brugertesten på Google, for at få inputs til søgeord, hvad der trigger folk i title-tag, meta-description osv. og webshopejeren så nogle enormt spændende ting. Bl.a. var der en testperson som kategorisk ignorerede AdWords annoncerne. Hun var simpelthen så træt af annoncer generelt og AdWords var ingen undtagelse! 1-0 til SEO 🙂

Tip 3: Filtre i venstre kolonne er ikke altid løsningen
Testperson: “Det er uoverskueligt! Der er alt for mange produkter!”

Her er virkelig et eksempel på, at mavefornemmelser og best-practice er farlige. Mange store e-handelsvirksomheder i ind- og udland viser alle deres filtreringsmuligheder i venstre kolonne på produktlister. Forhåbentlig har de brugertestet det, for denne workshop-deltager, som også kom fra en af Danmarks største webshops, fik drøje hug for denne placering af filtre.

Testpersonerne overså i flere tilfælde alle filtreringsmulighederne og det betød, at de fik nogle ekstremt lange produktlister med en masse produkter, som var irrelevante for dem.

Til info: Webshoppen vil nu lave en splittest, hvor flere filtre flyttes i toppen af produktlisten. 

Tip 4: Mobiloptimeret webshop er lækkert og brugervenligt
Testperson: “Det er let og simpelt at finde rundt. Dejligt jeg ikke skal zoome ind og ud hele tiden.”

En af deltagerne havde netop fået lavet en mobiloptimeret version af hans webshop. Han var meget spændt på feedback’en, som faktisk var udelukkende positiv. Testpersonerne synes det var dejligt, at knapperne og teksten var så stor, så det faktisk lignede en app.

Tip 5: De gamle vil direkte til kurven!
Testperson: “Nu har jeg lagt varen i kurven. Hvordan kommer jeg videre?”

Billedet gik igen ved de ældre brugertestere – de havde ganske enkelt svært ved at finde til indkøbskurven, når de havde lagt en vare i kurven på produktsiden. Og det var ikke fordi indkøbskurvene ikke var tydelige – de havde både tydelig kurv-ikon, rigtig placering oppe i højre hjørne, indkøbskurv overskrift osv.

Tip!
Overvej kraftigt, om du kan sende dine besøgende direkte til indkøbskurven, når de trykker ”Læg i kurv”. Analyser hvor mange produkter dine kunder typisk køber pr. ordre. Er det typisk kun 1-2 produkter pr. ordre, så send de besøgende direkte til kurven. Har du samtidig mange ældre i din målgruppe, ja, så er det en no-brainer!

Ekstra tip!
Hvis stadig ikke du vil sende de besøgende direkte til indkøbskurven, så vis i det mindste en meget tydelig tekst lige ved læg-i-kurv knappen, hvor der f.eks. står: Din vare er lagt i kurven – Gå til Indkøbskurv.

Ekstra ekstra tip!
To webshops viste en slags popup-besked i ca. 5 sekunder, når en vare blev lagt i kurven. Det forvirrede brugertesterne helt vildt, at denne besked forsvandt af sig selv, da de simpelthen ikke nåede at læse indholdet. Så hvis du kører med sådan en popup-besked på din webshop, så lad den stå og gør det muligt, at brugeren selv kan lukke den igen.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Værsgo! 5 konkrete optimeringstips fra min brugertest workshop, 10.0 out of 10 based on 1 rating

Kunne du lide mit blogindlæg?

Så vil jeg blive rigtig glad, hvis du gider dele det.

På forhånd tak!

Om Mogens

Jeg er specialist i konverteringsoptimering og arbejder som e-handelskonsulent i mit eget firma KVO. Du kan finde mig på de sociale medier Twitter, Google+, LinkedIn og Facebook. Du er altid velkommen til at kontakte mig på e-mail: mm@mogens-moeller.dk eller mobil 27 49 07 54.
Dette indlæg blev udgivet i brugertest, konverteringsoptimering, offline markedsføring, webshop, workshop. Bogmærk permalinket.

7 kommentarer til Værsgo! 5 konkrete optimeringstips fra min brugertest workshop

  1. Super gode pointer. Det er virkelig sjovt at se et website med andres øjne og høre deres meninger, og jeg synes at ovenstående giver ret god mening når man tænker over det!

    Desuden også en spændende pointe med ikke at have alt på tilbud fx på en kategoriside. Selvom en ting er god, kan det godt blive for meget!

  2. Mogens Møller siger:

    Hej Nikolaj

    Mange tak for din kommentar. Dejligt du kunne bruge indlægget.

    Jeg støder også altid på nye ting hver gang jeg laver en brugertest. Det er fascinerende så forskelligt folk browser/surfer rundt.

  3. Martin Hjort siger:

    Gode råd, og bider specielt mærke i rådet omkring at føre brugerne direkte til indkøbskurven. Det er jo nemt at tænke, at de skal have muligheden for at handle videre, fordi man sammenligner det med situationen hvor man går rundt i supermarkedet og bare putter i kurven uden omtanke 🙂

    Rådene omkring mobil optimering og de ældre brugere er også særdeles brugbare. De henvender sig til hver sin målgruppe aldersmæssigt, og specielt interessant at se og høre, hvad de ældre købere tænker. Det er ikke lige dem man typisk tænker først på, når man tænker online handel.

    Hvad er dit indtryk af de firmaer du har igennem dine workshops i forhold til at arbejde med personas, er der stadig forsvindende få der gør det?

    • Mogens Møller siger:

      Hej Martin

      Mange tak for din kommentar og undskyld at den først er kommet på nu. Jeg får en masse SPAM beskeder her på bloggen og din kommentar var desværre endt sammen med disse.

      Dejligt du kunne bruge blogindlægget.

      Vedr. personas.
      Min opfattelse er, at det bestemt er mindretallet som har udarbejdet deciderede personas. De fleste har en ret god ide om deres målgruppe, men konkrete personas har næsten ingen, hvilket er rigtig ærgerligt, da det er et utroligt vigtigt og effektivt værktøj.

  4. Hej Mogens,

    Fantastiske tips! Jeg ville næsten ønske der var flere, men jeg tror, at man bare selv skal investere mere tid i brugertest. Har du tips til nogle mindre test, man skal lave som minimum?

    Hilsen Daniel

  5. Morten siger:

    Virkelig brugbart og interessant indlæg

    Jeg har fået blod på tanden til at se om jeg kan finde ud af at lave splittests, ellers må jeg tage fat i dig Mogens 🙂

    Fin side du har, den vil jeg helt sikkert komme tilbage til, ikke mange danske sider handler om sådan et vigtigt emne som konverteringsoptimering 🙂

    Mvh
    Morten

  6. Hej Mogens,

    Tak for endnu et brugbart blog indlæg om optimering 🙂
    Er allerede ivrig bruger af dit Twami værktøj – Keep up the good work!

    Vh.
    Christoffer Olsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *