Test af grafiske bokse, bannere osv. – uden held
Hvis du arbejder seriøst med e-handel, ved du sikkert også, hvor enormt værdifulde nyhedsbreve kan være. Du har sikkert også fundet ud af, hvor svært det er, at få dit nyhedsbrevkartotek til at vokse hurtigt.
Jeg har efterhånden testet mange forskellige grafiske elementer, bokse, bannere, tjekbokse osv. i håbet om at hive konverteringsraten på nyhedsbrevtilmeldinger i vejret. Det fleste gange uden den store succes. Lige indtil for ganske nylig…
Målet: Vær aggressiv, men ikke irriterende
Jeg lavede et forsøg sammen med min kunde, Højmark Rejser. Vores ide var, at være forholdsvis aggressive og in-you-face med en besked om, at den besøgende kunne få noget værdifuldt (en god guide i PDF format) og deltage i konkurrencen om et gavekort. Samtidig skulle den besøgende så tilmeldes nyhedsbrevet.
Det var dog vigtigt for os, at den besøgende ikke følte sig irriteret over denne aggressive besked. For så ville det højst sandsynligt koste på vores to vigtigste konverteringsrater: konverteringsraten for salg af rejser og konverteringsraten for tilbudsgenerering.
Denne boks gav 986% flere nyhedsbrevtilmeldinger:
Ja, du læste rigtigt!
Ved at vise denne boks der kommer op fra bunden af siden hævede vi konverteringsraten for nyhedsbrevtilmeldinger med 986% – uden det kostede på de andre vigtige konverteringsrater.
Før vi implementerede boksen var der et tydeligt link til ”Tilmeld nyhedsbrev” på forsiden og i topmenuen, hvor man ligeledes kunne få pakkelisten og vinde gavekortet.
Se det in-action
Du kan selv se boksen in-action på www.hojmark.dk. Vær dog opmærksom på, at vi naturligvis også splittester indholdet af boksen 🙂
Lidt ekstra info til de nysgerrige
I starten vises blot en lille teaser-bar nede i højre hjørne. Efter ca. 30 sekunder kører den store boks automatisk op. Den kører kun op 1 gang pr. besøg og højst 3 gange i alt pr. tilbagevendende besøgende.
Hvis den besøgende tidligere har klikket på “Få pakkelisten” knappen vises hverken teaser-baren eller den store boks.
Den tekniske implementering har de kompetente folk fra Ørskov Web stået for.
Sådan får du nyhedsbrev sign-ups til at vælte ind,
Hold da op! Det er da sejt.
Utroligt newsletter kassen ikke påvirker de øvrige konverteringsrater negativt.
Rigtig god case mogens!
Rigtig spændende case Mogens. Nu siger 986% jo ikke helt så meget når man ikke kender udgangspunktet. Kan du løfte sløret for hvad den overordnede konverteringsrate var før du startede?
Hej Michael
Mange tak.
Ja, konverteringsraten på nyhedsbrev sign-ups steg fra ca. 0,28% til 3,04%
Tak for svaret Mogens. Over 3% synes jeg er super flot.
Bliver der ved at være en præmie eller forsvinder den med tiden?
Vi splittester netop nu, hvor stor betydning selve gavekortet har på antallet af konverteringer fremfor pakkelisten.
Herefter beslutter vi, om der løbende skal være mulighed for at vinde disse gavekort.
Super case.
Ja konkurrencer giver altid god response 🙂 Hvis siger splittesten når konkurrence elementet ikke er der?
Hej Thomas
Mange tak. Vi splittester netop nu på effekten af konkurrence elementet 🙂
Super godt gået.
Det virker ikke så provokerende som andre “konkurrencer” ved tilmelding til nyhedsbreve
Hvor mange tror I så går efter de kr. 5.000,-?
Og alle dem som går efter disse penge, er vel egenlig ikke intersante at have på sin mailing liste.
Blot en tanke 🙂
Det er da helt sikkert mange der gør. Men siden de er på hojmark.dk og deltager i en konkurrence om et rejsegavekort, skal der nok være en del, der også er interesseret i skirejser. Og er de interesseret i skirejser, så er de interessante at have på malinglisten.
Fantastisk! Og dejlig konkret. Den sender jeg lige videre.
Spændende. Kan du løfte sløret for, hvordan det teknisk er lavet? Er det et plugin, der er brugt?
Hej Pernille
Nej, det er ikke et plugin. Det er kodet ind i Umbraco CMS, som Højmark Rejser benytter.
Selve den tekniske implementering har Ørskov Web stået for (www.oerskovweb.dk). Har du yderligere spørgsmål tror jeg nok de skal være behjælpelige med flere informationer vedr. implementeringen.
Hej Mogens,
Hvor var deres tilmelding til nyhedsbrevet før denne implementering?
Det er super godt lavet, og en sindsyg flot stigning 😀
– Aris
Hej Aris
Før vi implementerede boksen var der et tydeligt link til ”Tilmeld nyhedsbrev” på forsiden og i topmenuen, hvor mange ligeledes kunne få pakkelisten og vinde gavekortet.
Hej Mogens,
Så de havde ikke en decideret synlig “formular” man kunne udfylde?
Hej Aris
Nej, der var links ind til formularen, som var på en underside.
Testede lige deres popup. Jeg kunne klikke på “Få Pakkelisten” uden at indtaste navn og email og så alligevel få en “Kvitteringsside” med “Mange tak for din tilmelding!” og mulighed for download af pakkeliste.
En lille bug, men god service til dem som gerne vil downloade den gratis pakkeliste, men ikke vil tilmelde sig nyhedsbrevet 🙂
Pingback: Twami vil øge tilmeldingerne til nyhedsbreve ‹ Trendsonline.dk
Hejsa
Super fedt 🙂
Jeg har dog et lille spørgsmål, som jeg har været i tvivl om meget længe.
Nu har jeg både tilmeldt mig nyhedsbrevet her på siden og på hojmark.dk.
og jeg får ingen mail om at jeg skal bekræfte min tilmeldelse, er det fint nok / lovlig nok at kunder kun skal trykke på knappen på hjemme siden ??
for hvis ja vil det gøre det en hel del nemmere for mig på min hjemme side.
Mvh Nicole
Hej Nicole
Tak for din kommentar.
Ja, det er fuldt lovligt – hvert fald i Danmark.
Vh. Mogens
Seriøst !!! Det svar gør jo mit og mine kunders liv en del nemmere, da de nu jo skal i gennem 4 skridt før de får deres “gratis produkt”
Mange Mange tak.